اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) بر کیفیت ز
اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) بر کیفیت ز

دانلود و خرید پایان نامه با موضوع:

اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) بر کیفیت زندگی، استرس ادراك شده و بهزیستی روان شناختی بیماران قلبی-عروقی


در زیر قسمت هایی از فایل را مشاهده میفرمایید:

چکیده

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1-مقدمه

2-1-بیان مسأله

3-1-اهمیت و ضرورت تحقیق

4-1-اهداف تحقیق

5-1- سوالات تحقیق....................................

6-1-فرضیه‌های تحقیق

7-1-متغیرهای تحقیق.................................................................................................................

8-1-تعاريف نظری و عملیاتی متغیرها................................

1-8-1-تعاریف مفهومی

2-8-1-تعاريف عملياتي

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

2-1-مقدمه

2-2- مبانی نظری تحقیق.............................................................................................................

1-2-2-بیماری قلبی....................................................................................................................

1-1-2-2-عوامل خطرزا..............................................................................................................

1-1-1-2-2-سابقه خانوادگی.......................................................................................................

2-1-1-2-2-جنسیت..................................................................................................................

3-1-1-2-2-سن........................................................................................................................

4-1-1-2-2-سیگار....................................................................................................................

5-1-1-2-2-فشارخون بالا..........................................................................................................

6-1-1-2-2-عدم فعالیت بدنی....................................................................................................

7-1-1-2-2-بیماری قند.............................................................................................................

8-1-1-2-2-چاقی.....................................................................................................................

9-1-1-2-2-تنش های روانی(استرس).........................................................................................

2-1-2-2-پیامدهای بیماری قلبی..................................................................................................

1-2-1-2-2-افسردگی................................................................................................................

2-2-1-2-2-استرس...................................................................................................................

3-2-1-2-2-ترس و اضطراب.....................................................................................................

4-2-1-2-2-خشم.....................................................................................................................

3-1-2-2-روش های درمان.........................................................................................................

2-2-2-كيفيت زندگي ................................................................................................................

1-2-2-2-تعاریف کیفیت زندگی.................................................................................................

2-2-2-2-ویژگی های کیفیت زندگی............................................................................................

3-2-2-2-ابعاد کيفيت زندگی......................................................................................................

1-3-2-2-2-بعد فيزيكي.............................................................................................................

2-3-2-2-2-بعد اجتماعي ..........................................................................................................

3-3-2-2-2-بعد روانی ..............................................................................................................

4-3-2-2-2-بعد جسمي.............................................................................................................

5-3-2-2-2-بعد روحی .............................................................................................................

6-3-2-2-2-بعد محیطی ............................................................................................................

4-2-2-2-شاخص‌های کیفیت زندگی ..........................................................................................

5-2-2-2-خانواده و کیفیت زندگی............................................................................................

3-2-2- بهزیستی روانشناختی .....................................................................................................

1-3-2-2-تعریف بهزیستی روانشناختی.........................................................................................

2-3-2-2-مولفه های بهزیستی روانی............................................................................................

3-3-2-2-نظریات در خصوص بهزیستی روانی..............................................................................

1-3-3-2-2-نظریه ریف.............................................................................................................

2-3-3-2-2-نظريه فرانکل .........................................................................................................

3-3-3-2-2- نظریه ويسينگ و وان دان .......................................................................................

4-2-2- استرس ادراک شده.........................................................................................................

1-4-2-2-تعريف استرس............................................................................................................

2-4-2-2-اثرات استرس ...........................................................................................................

3-4-2-2- عوامل مؤثر در بروز استرس........................................................................................

4-4-2-2-منابع استرس...............................................................................................................

5-4-2-2-علائم استرس..............................................................................................................

1-5-4-2-2-علائم جسماني........................................................................................................

2-5-4-2-2-علائم رواني و رفتاري.............................................................................................

6-4-2-2-نظريه های استرس......................................................................................................

1-6-4-2-2-نظرية روانکاوی......................................................................................................

2-6-4-2-2-نظرية ضعف جسماني..............................................................................................

3-6-4-2-2-نظرية تكوين و تعادل خودكار..................................................................................

4-6-4-2-2-نظرية پردازش اطلاعات...........................................................................................

7-4-2-2-نقش استرس در بروز بيماري ها...................................................................................

5-2-2-ذهن آگاهی.....................................................................................................................

1-5-2-2-تعریف ذهن آگاهی......................................................................................................

2-5-2-2-کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهی ..............................................................................

3-2- پیشینه ادبیات.....................................................................................................................

فصل سوم: روش تحقیق

1-3-مقدمه.................................................................................................................................

2-3-روش تحقیق.......................................................................................................................

3-3- جامعه آماری......................................................................................................................

4-3-برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری.................................................................................

5-3-ابزار گردآوری داده ها .........................................................................................................

1-5-3 -پرسشنامه SF-36 ........................................................................................................

2-5-3- پرسشنامه بهزیستی روانشناختی........................................................................................

3-5-3-مقیاس استرس ادراک شده................................................................................................

6-3- شيوه اجرا..........................................................................................................................

7-3-تکنیک های کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی.....................................................................

1-7-3-تکنیک تنفس..................................................................................................................

2-7-3- تنفس شكمي (ديافراگمي)...............................................................................................

3-7-3-تکنیک تفکر نشسته(مراقبه)...............................................................................................

4-7-3-تکنیک اسکن بدن (بررسی بدن)........................................................................................

5-7-3-تکنیک پیاده روی متفکرانه................................................................................................

6-7-3-تکنیک یوگا....................................................................................................................

8-3-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.............................................................................................

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری داده ها

4-1-مقدمه

4-2-تحلیل توصیفی داده ها

4-3-تحلیل استنباطی داده‌ها (آزمون فرضیه ها)

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1- خلاصه ای از نتایج پژوهش

1-5-مقدمه.................................................................................................................................

2-5-خلاصه تحقیق.....................................................................................................................

3-5- نتیجه گیری و بحث............................................................................................................

4-5-نتیجه گیری.........................................................................................................................

5-5-محدودیت های پژوهش.......................................................................................................

6-5-پیشنهادات..........................................................................................................................

منابع..........................................................................................................................................

الف- منابع فارسی.......................................................................................................................

ب- منابع لاتین............................................

چكيده لاتین



فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول 1-2: تعاریف ذهن آگاهی...................................................................................................

جدول 1-3: تحلیل آلفای کرونباخ برای زیرمقیاس­ها SF-36 در نمونه ایرانی.....................................

جدول 2-3: برنامه تمرین هشت هفته ای آموزش ذهن آگاهی .........................................................

جدول 1-4: توزیع فراوانی و درصدی بیماران مورد مطالعه بر حسب متغیر جنسیت( مرد – زن )..........

جدول 2-4: توزیع فراوانی و درصدی بیماران مورد مطالعه بر حسب متغیر سن..................................

جدول 3-4: توزیع فراوانی و درصدی بیماران مورد مطالعه بر حسب متغیر وضعیت تاهل....................

جدول4-4: توزیع فراوانی و درصدی بیماران مورد مطالعه بر حسب متغیر میزان تحصیلات..................

جدول 5-4: توزیع فراوانی متغير شغل در نمونه آماری مورد مطالعه...................................................

جدول 6-4: توزیع فراوانی و درصدی بیماران مورد مطالعه بر حسب متغیر محل سکونت....................

جدول 7-4: توزیع فراوانی و درصدی بیماران مورد مطالعه به تفکیک وضعیت گروهی.......................

جدول8-4: میانگین و انحراف معیار نمرات بیماران در پیش آزمون و پس آزمون برای کیفیت زندگی....

جدول9-4: میانگین و انحراف معیار نمرات بیماران در پیش آزمون و پس آزمون برای متغیر بهزیستی روانشناختی

جدول10-4: میانگین و انحراف معیار نمرات بیماران در پیش آزمون و پس آزمون برای متغیر استرس ادراک شده

جدول11-4: نتایج تحلیل واریانس یک طرفه نمرات بهزیستی روانشناختی در گروه آزمایش و کنترل....

جدول12-4: نتایج تحلیل واریانس یک طرفه نمرات کیفیت زندگی در دو گروه آزمایش و کنترل.........

جدول13-4: نتایج تحلیل واریانس یک طرفه نمرات استرس ادراک شده در گروه آزمایش و کنترل......


فهرست نمودارها

عنوان صفحه


نمودار 1-4: نمایش درصدی بیماران مورد مطالعه بر حسب متغیر جنسیت ( مرد – زن )......................

نمودار 2-4: نمایش درصدی بیماران مورد مطالعه بر حسب متغیر سن...............................................

نمودار 3-4: نمایش درصدی بیماران مورد مطالعه بر حسب متغیر سن...............................................

نمودار 4-4: نمایش درصدی بیماران مورد مطالعه بر حسب متغیر میزان تحصیلات..............................

نمودار5-4: نمودار ستوني توزیع فراوانی متغير شغل در نمونه آماری مورد مطالعه................................

نمودار 6-4: نمایش درصدی بیماران مورد مطالعه بر حسب متغیر محل سکونت.................................

نمودار 7-4: نمایش درصدی بیماران مورد مطالعه بر حسب وضعیت گروهی(آزمایش و کنترل)...........

















چکیده

از آنجا كه قلب يكي از مهم ترين و حساس ترين اعضاي بدن آدمي است، آسيب به آن بر وضعيت روحي و رواني فرد تأثير نامطلوب مي گذارد. عدم توجه به استرس ها و واكنش هاي رواني مبتلايان، سبب توسعه بيماري آنان مي گردد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) بر کیفیت زندگی، استرس ادراك شده و بهزیستی روان شناختی بیماران قلبی-عروقی است. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و با استفاده از گمارش تصادفی است. نمونه این پژوهش را 30بیمار قلبی تشکیل داد که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جامعه آماري این تحقیق شامل کلیه بیماران قلبی (مرد و زن) شهرستان بندرعباس بود ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36 )، بهزیستی روانشناختی ریف و استرس ادراک شده (1983)بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش روش MBSR در کاهش استرس ادراک شده و بهبود بهزیستی روانشناختی بیماران قلبی درسطح 99% مؤثر است و همچنین اثربخشی معناداری در سطح 95% در بهبود کیفیت زندگی بیماران قلبی مشاهده شد. بنابراین می توان این روش درمانی را برای کاهش مشکلات روانشناختی این بيماران توصيه كرد.

واژگان کلیدی: کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، استرس ادراک شده، بهزیستی روانشناختی، کیفیت زندگی، بیماری قلبی








فصل اول

کلیات تحقیق









1-1-مقدمه

بيماري هاي قلب و عروق از علل اصلي مرگ و مير در جهان به شمار می رود. در كشورهاي پيشرفته ساليانه 50 درصد مرگ ها يا5 ميليون از 12 ميليون مرگ از بيماري هاي قلبي-عروقي ناشي مي شود(بكسندال، 2000 ). علت اصلي 15 تا 25 درصد مرگ ها در كشورهاي گسترش نيافته ناشي از بيماري هاي قلبي است(عالي نژاد، 1376). بیماری قلبی- عروقی شایع ترین بیماری هاي جدی در جوامع توسعه یافته را تشکیل می دهند و شیوع آن در کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال افزایش است. اگرچه میزان مرگ به علت بیماری کرونری از حداکثر خود درسال 1965 به میزان دو سوم کاهش یافته اما در طی چهار دهه گذشته در ایالات متحده هم چنان بیماری قلبی-عروقی شایع ترین علت مرگ بوده و مسئول 40 درصد از تمام موارد مرگ در هر سال محسوب می شود. تقریبا یک چهارم از این موارد مرگ ناگهانی است(خدایی، 1388). از آنجا كه قلب يكي از مهمترين و حساس ترين اعضاي بدن آدمي است، آسيب به آن بر وضعيت روحي و رواني فرد تأثير نامطلوب مي گذارد. عدم توجه به استرس ها و واكنش هاي رواني مبتلايان، سبب توسعه بيماري آنان مي گردد (براسكوت، بنسچوب، گودی و همکاران، 1994). افسردگی، اضطراب، یا انکار بیش از اندازه، روند بهبود بیماری را به تاخیر می اندازد. همچنین آن دسته از بیماران قلبی که دچار اضطراب واسترس شدید باشند، با احتمال بیشتری به مشکلات بعدی مبتلا می شوند و نیز احتمال مرگ آنان در ماه های اول، از کسانی که استرس کمتری دارند، بیشتر می شود(بشارت، 1387). بنابراین از جمله مسائل مهمي كه بیماران قلبـي با آن مواجـه هستند مشـكلات روحـي و روانـي آنهـاست، كه بايـد حالتهـاي روحي آنهـا را شناختـه و در كاهـش ناراحتي ناشي از آن اقدام كرد، بطوري كه عدم توجه به استرس ها و واكنش هاي رواني مبتلايان سبب وسعت بيماري آنان مي گردد (رحيمي، 1379). استرس روزمره زندگی به تدریج سیستم ایمنی راتضعیف کرده، وفرد را دچار انواع بیماري هاي جسمی و روانی می سازد(لازاروس وفولکمن، 1984 ؛به نقل ازبشارت، 1387).

یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر این بیماری، کیفیت زندگی می باشد. اندازه گيري کيفيت زندگي به عنوان يک بحث علمي درسالهاي اخير توجه افراد زيادي را به خود معطوف کرده است. اين واقعيت، همواره به عنوان يک پيامد نهايي در مطالعات باليني، مداخلات و مراقبت هاي بهداشتي مدنظر مي باشد(مکوندی و زمانی،1389). به طور کلی کیفیت زندگی از واژه هایی است که تعریف مشخص و یکسانی ندارد؛ اگر چه مردم به شکل غریزي معناي آن را به راحتی درك می کنند. نظریات متفاوتی در مورد کیفیت زندگی وجود دارد. اغلب صاحبنظران در این زمینه توافق دارند که کیفیت زندگی جنبه هاي مثبت و منفی زندگی را در کنار یکدیگر در نظر میگیرد و چند بعد دارد. از طرفی آن را یک مفهوم ذهنی و پویا قلمداد می­نمایند(مکوندی و زمانی،1389).

بنا به تعريف سازمان بهداشت جهاني، کيفيت زندگي درك افراد از موقعيت خود در زندگي از نظر فرهنگ، سيستم ارزشي که در آن زندگي مي کنند، اهداف، انتظارات، استانداردها و اولويت هايشان است. پس موضوعي کاملا فًردي بوده و توسط ديگران قابل مشاهده نيست و بر درك افراد از جنبه هاي مختلف زندگي استوار است.

- Bexendale

- Brosschot, Benschop, Godaei, Olff

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

rad369_1546256053_19926_3266_1767.zip0.61 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 45,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت