بررسي اثر درمان فراشناختي در افزايش عزت نفس و کاهش پرخاشگري نوجوانان بزه کار
بررسي اثر درمان فراشناختي در افزايش عزت نفس و کاهش پرخاشگري نوجوانان بزه کار

دانلود و خرید پایان نامه با موضوع:

بررسي اثر درمان فراشناختي در افزايش عزت نفس و کاهش پرخاشگري نوجوانان بزه کار

در زیر قسمت هایی از فایل را مشاهده میفرمایید:

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد علوم و تحقيقات

دانشکده علوم انساني و اجتماعي

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ) M.A (

گرايش:

روانشناسي باليني


عنوان:

بررسي اثر درمان فراشناختي در افزايش عزت نفس و کاهش پرخاشگري نوجوانان بزه کار


استاد راهنما:

دکتر نورعلي فرخي


استاد مشاور:

دکتر حسن اسدزاده


پژوهشگر:

فرزانه افتخاري


پاييز 1392




معاونت پژوهش و فناوري


به نام خدا

منشور اخلاق پژوهش


با ياري از خداوند سبحان واعتقاد به اينکه عالم محضر خداوند است وهمواره ناظر بر اعمال انسان وبه منظور پاس داشت مقام بلند دانش پژوهش ونظر به اهميت جايگاه ودانشگاه در اعتلاي فرهنگ وتمدن بشري ما دانشجويان واعضاي هيات علمي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي متعهد مي گرديم.

اصول زير را در انجام فعاليت هاي پژوهشي مد نظر قرار داده واز آن تخطي نکنيم:

1-اصل برائت:التزام به برائت جويي ازهرگونه رفتار غير حرفه اي واعلام موضوع نسبت به کساني که حوزه علم وپژوهش را به شائب هاي غير علمي مي پالايند.

2-اصل رعايت انصاف وامانت:تعهد به اجتناب از هر گونه جانب داري غير علمي وحفاظت از اموال تجهيزات ومنابع در اختيار.

3-اصل ترويج:تعهد به رواج دانش واشاعه نتايج تحقيقات وانتقال آنبه همکاران علمي ودانشجويان به غير از مواردي که منع قانوني دارد.

4-اصل احترام:تعهد به رعايت حريم ها وحرمت ها در انجام تحقيقات ورعايت جانب نقد وخودداري از هرگونه حرمت شکني.

5-اصل رعايت حقوق:التزام به رعايت کامل حقوق پژوهشگران وپژوهيدگان (انسان حيوان ونبات) وساير صاحبان حق.

6-اصل راز داري:تعهد به صيانت از اسرار واطلاعات محرمانه افراد سازمان ها وکشورهاوکليه افراد ونهادهاي مرتبط با تحقيق.

7-اصل حقيقت جويي:تلاش در راستاي پي جويي حقيقت ووفاداري به آن ودوري از هر گونه پنهان سازي حقيقت.

8-اصل مالکيت مادي ومعنوي:تعهد به رعايت کامل حقوق مادي ومعنوي دانشگاه وکليه همکاران پژوهش.

9-اصل منافع ملي:تعهد به رعايت مصالح ملي ودر نظر داشتن پيشبرد وتوسعه کشور در کليه مراحل پژوهش.


امضاء پژوهشگر:

تعهد نامه اصالت پايان نامه کارشناسي ارشد


اينجانب افتخاري دانش آموخته مقطع کارشناسي ارشد ناپيوسته به شماره دانشجويي در رشته روانشناسي باليني که در تاريخ از پايان نامه خود تحت عنوان : بررسي اثر درمان فراشناختي در افزايش عزت نفس و کاهش پرخاشگري نوجوانان بزه کار

با کسب نمره و درجه دفاع نموده ام بدينوسيله متعهد مي شوم:

  1. اين پايان نامه حاصل تحقيق و پژوهش انجام شده توسط اينجانب بوده و در مواردي که از دستاوردهاي علمي و پژوهشي ديگران (اعم از پايان نامه ،کتاب ،مقاله و...) استفاده نموده ام ، مطابق ضوابط و رويه هاي موجود ، نام منبع مورد استفاده و ساير مشخصات آن را در فهرست ذکر و درج کرده ام.
  2. اين پايان نامه قبلاً براي دريافت هيچ مدرک تحصيلي (هم سطح ،پايين تر يا بالاتر )در ساير دانشگاهها و موسسات آموزش عالي ارائه نشده است.
  3. چنانچه بعد از فراغت ازتحصيل ، قصد استفاده و هر گونه بهره برداري اعم از چاپ کتاب،

ثبت اختراع و .... از اين پايان نامه داشته باشم ، از حوزه معاونت پژوهشي واحد مجوزهاي مربوطه را اخذ نمايم.

  1. چنانچه در هر مقطع زماني خلاف موارد فوق ثابت شود ، عواقب ناشي از آن را بپذيرم و واحد دانشگاهي مجاز است با اينجانب مطابق ضوابط و مقررات رفتار نموده و در صورت ابطال مدرک تحصيلي ام هيچگونه ادعايي نخواهم داشت.


نام و نام خانوادگي : افتخاري

تاريخ و امضاء









بسمه تعالي

در تاريخ : 27/04/1391

دانشجوي کارشناسي ارشد خانم افتخاري از پايان نامه خود دفاع نموده و با نمره 19.5

بحروف نوزده ونيم و با درجه عالي مورد تصويب قرار گرفت.



امضاء استاد راهنما :



















فهرست مطالب


عنوان صفحه

چکيده و

1- فصل اول کليات طرح.. 1

1-1- مقدمه 2

1-2- بيان مسئله 3

1-3-اهميت و ضرورت تحقيق 7

1-4- اهداف پژوهش 8

1-4-1- هدف کلي.. 8

3-1- هدف هاي جزئي.. 8

1-5- فرضيه‏هاي تحقيق 9

1-6- تعريف مفاهيم و اصطلاحات تحقيق 9

1-6-1-1- تعريف مفهومي عزت نفس.... 9

1-6-1-2- تعريف عملياتي عزت نفس.... 10

1-4-2- تعريف مفهومي پرخاشگري... 10

1-6-1-4- تعريف عملياتي پرخاشگري... 11

1-6-1- درمان فراشناختي.. 11

2-4-2- بزه کاري... 12

2-فصل دوم مباني نظري.. 14

2-2-عزت نفس 16

2-2-1-مفهوم عزت نفس 19

2-2-2-عزت نفس چيست؟ 20

2-2-3-اهميت عزت نفس 21

2-2-4-ابعاد عزت نفس 21

2-2-5-سطوح عزت نفس 23

2-2-6-شكل گيري مفهوم خود و عزت نفس به مثابه صفات شخصيتي 26

2-2-7-از عزت نفس » بالا يا پايين«چه استنباطي مي‌شود؟ 30

2-2-8-ديدگاه متقدمان روانشناسي درباره عزت نفس 31

2-2-9-روي آوردهاي نظري دربارة عزت نفس 33

2-2-10-رابطة خود آرماني ، خودپنداشت و حرمت‌خود 37

2-2-11روش‌هاي تغيير پذيري عزت نفس و پاره‌اي پژوهشها در مورد آن 38

2-3-پسخوراند 39

2-3-1-درمان شناختي – رفتاري 40

2-4-عزت نفس و اختلالات رواني 41

2-13-1- آسيب پذيري عزت نفس و افسردگي 43

2-5-چشم انداز نظريه‌ي فعاليت افتراقي تياس دال( 1988) 44

2-6-پرخاشگري 45

2-6-1-تعريف پرخاشگري 48

2-6-2-انواع پرخاشگري 48

2-6-2-1نظريه هاي پرخاشگري 50

2-6-2-1-1-نظريه فرديت زدايي پرخاشگري زيمباردو 50

2-6-2-1-2-نظريه انسانيت زدايي- پرخاشگري فشباخ 51

2-6-2-1-3-نظريه انتقال برانگيختگي 51

2-6-2-1-4-نظريه درونگرايي- برونگرايي آيزنک 52

2-6-2-1-5-مدل شرمساري- پرخاشگري تانگني 52

2-6-2-1-6-مدل پرخاشگري- پرخاشگري 53

2-6-2-1-7-رفتار پرخاشگرانه در مراحل رشد کودکي و نوجواني 53

2-6-3-عوامل خطر ساز پرخاشگري 55

2-6-3-1-عوامل خطرساز موثر در پرخاشگري از جانب کودک 56

2-6-4-عوامل خطرساز موثر در پرخاشگري از جانب والدين 57

2-6-4-1-اسنادهاي نادرست والدين به عنوان عامل خطر ساز پرخاشگري 57

2-6-4-2-ويژگي هاي فردي والدين به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگري 58

2-6-5-روابط پدر – مادر به عنوان عامل خطر ساز در پرخاشگري 60

2-6-5-1-تعامل والدين- کودک به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگري 61

2-6-5-2-ساير تعاملات اجتماعي والدين به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگري 62

2-6-6-مداخلات در زمينه پرخاشگري 63

2-6-6-1-روان تحليلگري 64

2-6-6-2-رويکرد عقلاني-عاطفي-رفتاري 65

2-6-6-3-رويکرد شناختي-رفتاري 66

2-6-6-4-ديدگاه يادگيري اجتماعي 68

2-7-تاريخچه فراشناخت 69

2-7-1- حوزه روان شناسي شناختي از دهه 1960 70

2-7-2-حوزه روان شناسي رشد از دهه 1970 70

2-7-4-فراشناخت 71

2-7-4-1-فراشناخت و اختلالات هيجاني 74

2-7-5-دانش فراشناختي( باورهاي شناختي ) 74

2-7-6-فراشناخت به عنوان شناخت در باره شناخت 76

2-7-7-فراشناخت به عنوان بازبيني و كنترل دنياي دروني 77

2-7-8-تجارب فراشناختي 77

2-7-9-راهبردهاي کنترل فراشناختي 78

2-7-10-هيجان، بازبيني و کنترل فراشناختي 79

2-7-11-فرا شناخت و روانشناسي باليني 82

2-7-12- مدل فراشناختي اختلال روانشناختي 85

2-7-13- فراشناخت درماني: نسخه ي سخت و نسخه نرم 88

2-7-14- خلاصه اي از مدل درماني فراشناختي 89

2-7-15- مدل بازسازي شده A-B-C 90

2-7-16- رويکرد درماني فراشناختي 92

2-8-پيشينه پژوهشي درمان فراشناختي 93

2-9-جمع بندي 96

3- فصل سوم روش شناسي تحقيق.. 97

3-2- روش پژوهش 99

3-3- جامعه آماري 99

3-3-1- نمونه و روش نمونه گيري 99

3-4- ويژگي گروه ها 100

3-5- معيارهاي ورود به پژوهش 104

3-5-1- ملاک هاي ورود به پژوهش حاضر عبارت بودند از: 104

3-6- معيارهاي خروج از پژوهش 104

3-6-1 ملاک خروج از پژوهش حاضر عبارت بودند از : 104

3-7-ابزار پژوهش 105

1) پرسشنامه ي عزت نفس کوپر اسميت 106

(2)پرسشنامه ي پرخاشگري AQ 108

3-7-1-2-پايايي و روايي 109

3-8-متغير هاي مستقل و وابسته 110

3-9- روش اجرا و جلسات درماني 111

3-9-1- جلسات درماني 114

3-9-1-1-جلسه اول تا سوم 114

3-9-1-2-جلسه سوم 114

3-9-1-3-جلسه چهارم و پنجم 115

3-9-1-4-جلسه ششم و هفتم 116

3-9-1-5-جلسه نهم 116

3-9-1-6-جلسه دهم و يازدهم 117

3-9-1-7-جلسه دوازدهم و سيزدهم 117

3-9-1-8-جلسه چهاردهم 118

3-10-تحليل آماري 118

3-11-خلاصه 119

4- فصل چهارم تجزيه و تحليل دادهها 120

4-2- داده هاي جمعيت شناختي 123

4-3- يافته هاي پژوهش 123

الف ) يافته هاي توصيفي 123

ب) يافته هاي مربوط به فرضيه هاي پژوهش. 123

4-4-1-نرمال بودن متغيرها 126

4-4-2-همگني شيب هاي رگرسيون 128

4-4-3-همگني واريانس ها ( عزت نفس اجتماعي و خانوادگي ) 129

4-4-4-يکساني ماتريس واريانس – کواريانس ( عزت نفس اجتماعي و خانوادگي ) 130

يافته هاي مربوط به فرضيه هاي تحقيق 132

4-4-5-همگني واريانس ها ( پرخاشگري کلامي و فيزيکي ) 134

-4-4-6مفروضه يکساني ماتريس واريانس-کوواريانس ( پرخاشگري کلامي و فيزيکي) 135

4-5-خلاصه 139

5- فصل پنجم نتيجه گيري و پيشنهادها 140

5-2-تشريح کلي مسئله پژوهش 142

5-2-بحث 143

5-3-محدوديت هاي تحقيق 147

5-4-پيشنهادها 148

5-4-2-پيشنهادي کاربردي 151

5-5-نتيجه گيري 152

5-6-خلاصه 153

منابع. 155

منابع فارسي 156

منابع انگليسي 160

پيوست... 166

الف ) پرسشنامه عزت نفس (فرم تجديد نظر شده پرسشنامه کوپر اسميت 58 ماده) 167

ب)پرسشنامه پرخاشگري (آرنولد اچ. باس، و مارک پري) 171

پروتکل درمان فراشناختي 174

واژه نما 179

چکيده انگليسي.. 180


















فهرست جدول ها

عنوان صفحه

جدول-3-1-طرح آزمايشي با پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل. 99

جدول-3-2- ضرايب پايايي پرسشنامه عزت نفس در تحقيق حاضر. 108

جدول-3-3-ضرايب پايايي پرسشنامه پرخاشگري در تحقيق حاضر. 110

جدول 4-1-ميانگين و انحراف معيار متغير عزت نفس و حيطه هاي آن در گروه هاي آزمايش و کنترل در پيش آزمون و پس آزمون. 124

جدول-4-2- ميانگين و انحراف معيار متغير پرخاشگري و حيطه هاي آن در گروه هاي آزمايش و شاهد در پيش آزمون و پس آزمون. 125

جدول- 4-3-بررسي نرمال بودن متغيرهاي پژوهش... 127

جدول-4-4- آزمون بررسي همگني شيب خط رگرسيون. 128

جدول-4-5-بررسي همگني واريانس ها 129

جدول 4-6-يکساني ماتريس واريانس - کواريانس... 130

جدول-4-7-نتايج تحليل کوواريانس چند متغيري(مانکوا) بر روي ميانگين پس آزمون نمرات عزت نفس و زير مقياس آن درگروه آزمايش و کنترل با کنترل پيش آزمون. 131

جدول-4-8-نتايج تحليل کوواريانس يک راهه در متن مانکوا بر روي پس آزمون ميانگين نمرات عزت نفس اجتماعي نوجوانان بزه کار گروه هاي آزمايش و کنترل با کنترل پيش آزمون. 132

جدول-4-9-نتايج تحليل کوواريانس يک راهه در متن مانکوا بر روي پس آزمون ميانگين نمرات عزت نفس خانوادگي نوجوانان بزه کار گروه هاي آزمايش و گواه با کنترل پيش آزمون. 133

جدول-4-10-آزمون همگني واريانس ها 134

جدول-4-11-يکساني ماتريس واريانس-کوواريانس... 135

جدول-4-12- نتايج تحليل کوواريانس چند متغيري(مانکوا) بر روي ميانگين پس آزمون نمرات پرخاشگري و زير مقياس آن د رگروه آزمايش و گواه با کنترل پيش آزمون. 136

جدول-4-13- نتايج تحليل کوواريانس يک راهه در متن مانکوا بر روي پس آزمون ميانگين نمرات پرخاشگري فيزيکي نوجوانان بزه کار گروه هاي آزمايش و گواه با کنترل پيش آزمون. 137

جدول- 4-14-نتايج تحليل کوواريانس يک راهه در متن مانکوا بر روي پس آزمون ميانگين نمراتپرخاشگري کلامي نوجوانان بزه کار گروه هاي آزمايش و کنترل با کنترل پيش آزمون. 138



























فهرست نمودارها

عنوان صفحه

نمودار-3-1- وضعيت سني نمونه هاي پژوهش... 101

نمودار-3-1- سطح تحصيلات پدران و مادران. 102

نمودار-3-2- ترتيب تولد نمونه هاي پژوهش... 103

نمودار4-1- وضعيت متغير عزت نفس اجتماعي گروه کنترل و آزمايش( پيش آزمون و پس آزمون).......................................................................................................................................133

نمودار4-2-وضعيت متغير عزت نفس خانوادگي گروه کنترل و آزمايش ( پيش آزمون و پس آزمون) 134

نمودار4-3-وضعيت متغير پرخاشگري فيزيکي گروه کنترل و آزمايش( پيش آزمون و پس آزمون)....... 138

نمودار4-4-وضعيت متغير پرخاشگري کلامي گروه کنترل و آزمايش(پيش آزمون و پس آزمون).......................................................................................................................................139














فهرست شکل ها

عنوان صفحه


شکل 2-1 مدل عملکرد اجرايي خود تنظيمي (S-REF) اختلال روانشناختي به همراه فراشناخت واره ها (ولز و ماتيوز، 1994) 87

شکل 2-2 محورهاي اصلي مدل A-B-C.. 91

شکل 2-3 مدل تجديد نظر شده A-M-C (ولز، 2000). 92

شکل 2-4 محورهاي اصلي مدل A-M-C.. 93


















چکيده

هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي درمان­ هاي فراشناختي فردي در افزايش عزت نفس و کاهش پرخاشگري نوجوانان بزه کار بود. بدين منظور، 40 نفر از نوجوانان بزه کار مراکز اصلاح و تربيت شهر تهران با استفاده از روش نمونه‌گيري تصادفي نظامدار در دو گروه تصادفي (گروه درمان فراشناختي و گروهِ کنترل) با حجم مساوي (20 نفر) قرار گرفتند. با بهره گيري از آزمون‌هاي عزت نفس کوپر اسميت و پرخاشگري باس و پري و مصاحبة سازمان يافته، توسط روان‌ شناس باليني، در دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون استفاده شد. تحليل کوواريانس چندمتغيري انجام يافته روي داده‌ها نشان داد: الف) درمان فراشناختي در کاهش پرخاشگري فيزيکي و کلامي نوجوانان اثر بخش بوده است. ب) درمان فراشناختي بر افزايش عزت نفس اجتماعي و خانوادگي نوجوانان اثر بخش بود. ج) ميزان اثر بخشي درمان فراشناختي در کاهش پرخاشگري در مقايسه با افزايش عزت نفس، بيشتر بوده است. اين مداخله‌ها با جايگزين کردن الگوهاي سازگاري رفتاري و شناختي در فرد، به وي امکان مي‌دهد که از خزانة رفتاري گسترده ­تر و مناسب‌‌تر در مواجهه با موقعيت برخوردار باشد و در واکنش به مسائل با برنامه‌ريزي و آينده‌نگري عمل کند. بنابراين، با استفاده از مداخلات روان­شناختي به ويژه مداخلات فردي مي­توان عزت نفس نوجوانان بزه کار را افزايش داده و از ميزان پرخاشگري آنان کاست.

واژه­ هاي کليدي: مداخله فرا شناختي، عزت نفس، پرخاشگري، بزه کار، نوجوان.






1- فصل اول کليات طرح







فصل اول: کليات طرح







1-1-مقدمه

به سبب بروز مسائل خاص در دوران نوجواني، اين دوره، با نوعي سردرگمي همراه با کاهش عزت نفس، خودکم بيني و خودپنداره منفي همراه است، که سبب کاهش فعاليت هاي طبيعي و تعاملات اجتماعي مي شود. نوجواني که داراي عزت نفس پاييني است، در مسير ناملايمات بالاجبار زندگي و توان مقابله با مشکلات، دچار سر درگمي و ناسازگاري خواهند شد. به اعتقاد زيگموند فرويد: (عزت انسان) زماني پديد مي آيد که کودک پي مي برد که نمي تواند با والدينش رابطه ي جنسي برقرار کند و در نتيجه اين امر به احساس بي امان (نمي توانم کاري انجام دهم ) منتهي مي شود. طبق نظر آلفرد آدلر، احساس حقارت در ابتدا بر اثر ظهور آمادگي جسماني يا حقارت اندامي پديد مي آيد. سپس با واقعيت اينکه ديگراني بزرگتر قويتر و درشتر هستند مواجه مي شود .

همزمان، نوجواني که از لحاظ عاطفي در محيط خانواده مشکل دارد با هر محرک کوچکي برانگيخته مي شود و پرخاشگري مي کند. لذا، وقتي وارد اجتماع مي شود نمي تواند با هر موقعيتي خود را سازگار سازد. پرخاشگري مي تواند به راحتي مناسبات اجتماعي نوجوانان را بر هم زند و به طور کلي موجب عدم رشد وي در ابعاد اجتماعي و رواني شود. به طور کلي، برخي از روان شناسان پرخاشگري را رفتاري مي دانند که موجب آسيب به ديگران مي شود يا بالقوه بتواند به ديگران آسيب بزند ( کوپر اسميت، 1967). اين آسيب مي تواند بدني مانند کتک زدن، لگد زدن و گاز گرفتن، يا لفظي مانند ناسزاگويي و فرياد زدن و يا حقوقي، مانند به زور گرفتن چيزي باشد.

درمان فراشناخت رويکرد نوظهوري است که به جاي تمرکز بر محتواي فکر بيمار بر کاهش فرايند هاي شناختي غير مفيد وتسهيل پردازش فراشناختي تاکيد مي کند. از اين رو در اين پژوهش، در صدد پاسخ به اين سوال مي باشيم، که آيا اثر درمان فراشناختي موجب افزايش عزت نفس و کاهش پرخاشگري نوجوانان بزه کار مي شود يا خير؟

1-2-بيان مسئله

امروزه در سراسر جهان نوعي آگاهي از اهميت عزت نفس پديد آمده است و انسان به عنوان يک موجود زنده بدون عزت نفس سالم وشايسته نمي تواند اميدي به درک استعداد بالقوه فردي داشته باشد. عزت نفس تنها کليد مهم به سوي انگيزش بشري است. به طور کلي، عزت نفس به جنبه اي از هر کدام ما برمي گردد که از آن آگاهيم در واقع به قسمت موثر وکار آمد فرد عزت نفس گفته مي شود. اعتقاد بر اين است که بين سازگاري مطلوب شخصي و عزت نفس بالا ارتباط متقابلي وجود دارد (کاتا و جونير، 2002). عزت نفس در نوجوانان داراي نقش و اهميت ويژه اي مي باشد. با اينحال، دوران نوجواني به سبب بروز مسائل خاص، با سردرگمي همراه با کاهش عزت نفس و خود کم بين همراه است. در نتيجه، افزايش عزت نفس براي پيشگيري از مشکلاتي که ممکن است بر اثر عزت نفس پايين براي نوجوانان به وجود آيد ضروري است (تري، 2002).

. Kata and Joiner

. Teri

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

rad377_1546427344_19954_3266_1403.zip0.73 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 45,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت