بررسی رابطه ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره¬های ناسازگار اولیه با اختلال
 بررسی رابطه ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره¬های ناسازگار اولیه با اختلال

دانلود و خرید پایان نامه با موضوع:

بررسی رابطه ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره­های ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان

در زیر قسمت هایی از فایل را مشاهده میفرمایید:

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد علوم و تحقیقات کردستان

دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، گروه روانشناسی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی(M.A)

گرایش:عمومی


عنوان:

بررسی رابطه ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره­های ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان


استاد راهنما:

دکتر حمزه احمدیان

نگارش:

امیر شعبانی خدیو

تابستان 1393


و سپاس از:


استاد راهنمای بزرگوارم جناب آقای دکتر حمزه احمدیان به پاس همت­ گران­مایه­ای، که بی منت ارزانی مسیر آموختنم نمودند تا در مکتبشان مشق، ایمان و اندیشه و اعتقاد نمایم.

جناب آقای دکتر یار­محمدی و اساتید محترم گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا به پاس رهنمودهایتان، سپاس­گذار و قدر­دان متواضع همتتان هستم

،مهرتان مضاعف و لطفتان مادام.

و تمام کسانی که در مراحل انجام پژوهش از رهنمود­هایشان بههره­ها بردم و قدردان تمام تلاش آنها می­مانم.





تقدیم به مادرم

آنکه آفتاب مهرش در آستانه قلبم، همچنان پابرجاست و هرگز غروب نخواهد کرد.

تقدیم به همسرم

که سایه مهربانیش سایه سار زندگیم می باشد، او که اسوه صبر و تحمل بوده و مشکلات مسیر را برایم تسهیل نمود.



فهرست مطالب

عنوان شماره صفحه

چکیده 1

فصل اول:کلیات تحقیق

1-1- مقدمه................................................................................................................... 3

1-2- بیان مسأله............................................................................................................ 4

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق..................................................................................... 6

1-4- اهداف پژوهش..................................................................................................... 8

1-4-1- هدف کلی پژوهش................................................................................. 8

1-4-2- اهداف جزئی......................................................................................... 8

1-5- فرضیه­های پژوهش............................................................................................... 8

1-6- تعریف مفهومی و عملیاتی پژوهش............................................................................9

1-6- تعریف مفهومی متغیرها........................................................................................ 9

1-6- تعریف عملیاتی متغیرها...................................................................................... 10

فصل دوم: مروري برادبیات تحقیق وپیشینه تحقیق

2-1- مقدمه................................................................................................................ 12

2-2- بخش اول: نیازهای بنیادی روانی.............................................................. 12

2-2-1 مقدمه ............................................................................................................. 12

2-2-2- نیازهای روانشناختی....................................................................................... 13

2-2-3- ساختار نیاز.................................................................................................... 13

2-2-4- نیاز از دیدگاه آبراهام مازلو............................................................................. 13

2-2-5- سلسله مراتب نیازهای مازلو .......................................................................... 14

2-2-6- نیاز از دیدگاه کارن هورنای ........................................................................... 15

2-2-7- نیازهای روانی از دیدگاه هنری موری ............................................................ 16

2-2-8- نیازهای روانشناختی از دیدگاه جولین راتر .................................................... 17

2-2-9- طبقات نیاز ................................................................................................... 17

عنوان فهرست مطالب شماره صفحه


2-2-10- نیازهای روانشناختی از دیدگاه اریک فروم ................................................... 18

2-2-11- نیازهای روانشناختی ارگانیزمی ................................................................... 20

2-2-12- ارتباط نیازهای بنیادی روانی و طرحواره­های ناسازگار اولیه........................... 23

2-3- بخش دوم: طرحواره­های ناسازگار اولیه ...................................................... 23

2-3-1- مقدمه............................................................................................................ 23

2-3-2- طرحواره........................................................................................................ 24

2-3-3- طرحواره­های ناسازگار اولیه (SME)................................................................. 25

2-3-4- انواع طرحواره­هاي ناسازگار اوليه................................................................... 27

2-3-5- خصوصیات طرحواره­های ناسازگار اولیه......................................................... 30

2-3-6- عملکردهای طرحواره­های ناسازگار اولیه........................................................ 31

2-3-7- سبک­های مقابله­ای ناسازگار........................................................................... 31

2-3-8- پاسخ­های مقابله­ای......................................................................................... 31

2-3-9- ارتباط طرحواره­های ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی................................... 32

2-4- بخش سوم: اختلال تنظیم هیجانی............................................................. 32

2-4-1- مقدمه............................................................................................................ 32

2-4-2- تعریف هیجان .............................................................................................. 33

2-4-3- ویژگی هیجان­ها............................................................................................. 34

2-4-4- عوامل ایجاد هیجان........................................................................................ 34

2-4-5- تنظیم هیجان.................................................................................................. 35

2-4-6- مهارتهایی که در تنظیم هیجانی آموخته می­شوند.............................................. 37

2-4-7- راهبردهای مقابله با هیجان­ها.......................................................................... 38

2-4-8 دیدگاههای زیر بنای هیجانها............................................................................ 42

2-4-9- اختلال تنظیم هیجانی .................................................................................... 44

2-5- تاریخچه و پیشینه پژوهش ................................................................................. 45

عنوان فهرست مطالب شماره صفحه


2-5-1- تحقیقات داخلی ................................................................................. 45

2-5-2- تحقیقات خارجی ............................................................................... 46

2-6- نتیجه­گیری ........................................................................................................ 48

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

3-1- مقدمه .............................................................................................................. 50

3-2 طرح پژوهشی...................................................................................................... 50

3-3 جامعه مورد بررسی پژوهش ................................................................................ 50

3-4- نمونه آماری و روش نمونه­گیری ........................................................................ 50

3-5- ابزار گردآوری داده­ها ........................................................................................ 51

3-5-1- پرسشنامه ارضاء نیازهای بنیادی روانی.................................................. 51

3-5-2- فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره های ناساز گار اولیه ............................... 51

3-5-3- پرسشنامه اختلالات تنظیم هیجانی ...................................................... 52

3-6- شیوه ی گرد آوری داده ها................................................................................. 53

3-7- روش تجزيه و تحليل آماري.....................................................................................53

3-8- شاخص های برازندگی و معیارهای قابل قبول آن.............................................................53

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها

4-1- مقدمه ............................................................................................................... 56

4-2- یافته­های توصیفی............................................................................................... 56

4-3- یافته­های اصلی پژوهش...........................................................................................61

4-4- ضرایب مسیر روابط مستقیم مدل پیشنهادی.............................................................61

4-5- ضرایب مسیر روابط مستقیم مدل تائید شده............................................................63

4-6- ارزیابی مدل تأییدشده...............................................................................................63

4-7- بررسی فرضیه دوم...................................................................................................64

4-8- بررسی فرضیه­ی سوم..............................................................................................64

عنوان فهرست مطالب شماره صفحه


4-8- بررسی فرضیه­ی چهارم...........................................................................................65


فصل پنجم: نتیجه گیري وپیشنهادات

5-1- مقدمه................................................................................................................. 67

5-2- بررسی برازش مدل پیشنهادی و تأیید شده.......................................................... 67

5-3- بررسی یافته­های مربوط به فرضیه­های پژوهش ................................................. ..67

5-4- محدودیت­های پژوهش............................................................................................71

5-5- پیشنهادات پژوهشی.................................................................................................71

5-6- پیشنهادات کاربردی..................................................................................................71

فهرست منابع فارسی.................................................................................................... 73

فهرست منابع انگلیسی.................................................................................................. 76

پیوست ها

چکیده انگلیسی




عنوان فهرست جداول شماره صفحه


4-1- شاخص­های توصیفی خرده مقیاس نیازهای بنیادی روانی.................................... 56

4-2- شاخص­های توصیفی خرده مقیاس طرحواره­های ناسازگار اولیه........................... 57

4-3- شاخص­های توصیفی خرده مقیاس اختلال تنظیم هیجانی........................................58

4-4- معرفی خرده مقیاس­های متغیر­های پژوهش.............................................................59

4-5- ماتریس ضرایب همبستگی بین خرده مقیاس­های پژوهش.......................................60

4-6- پارامتر­های اندازه­گیری روابط مستقیم در مدل پیشنهادی..........................................62

4-7- پارامتر­های اندازه گیری در مدل تأیید شده.................................................................63

4-8- ویژگی­های نیکویی برازش مدل تأیید شده...............................................................63

4-9- آزمون t مستقل برای مقایسه­ی خرده­مقیاس­های نیازهای بنیادی روانی................... 64

4-10- آزمون t مستقل برای مقایسه­ی خرده­مقیاس­های طرحواره­های ناسازگار اولیه........64

4-11- آزمون t مستقل برای مقایسه خرده­مقیاس­های اختلال تنظیم هیجانی.....................65












عنوان فهرست نمودار ها شماره صفحه


نمودار 4-1 مدل پیشنهادی................................................................................................. 61

نمودار 4-2 مدل تأیید شده................................................................................................. 62








چکیده:

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره­های ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی در دانشجویان بود. به این منظور با روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای 364 نفر (تعداد 166 دختر و 198 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان انتخاب شدند. طرح این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه نیازهای بنیادی روانی گاردیا، دسی و ریان (2000)، طرحواره­های ناسازگار اولیه یانگ (1998)، و اختلال تنظیم هیجانی گراتس (2004)، استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از معادلات ساختاری، ضریب همبستگی و آزمونT صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مدل تجربی داده­ها یا مدل مفهومی دارای برازش خوبی است. براساس یافته­ها، خودمختاری و شایستگی از خرده مقیاس نیازهای بنیادی روانی هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم می­توانند بر اختلال تنظیم هیجانی تأثیر بگذارند. همچنین نیاز به خودمختاری و شایستگی می­توانند بر طرحواره‌های ناسازگار اثر بگذارد.

کليد واژه ها:

نیازهای بنیادی روانی - طرحواره­های ناسازگار اولیه - اختلال تنظیم هیجانی








فصل ا ول

كليات تحقيق








1-1 مقدمه :

امروزه علی رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوه­ی زندگی و تجدد گرایی،بسیاری از افراد، در رویارویی با مسائل زندگی فاقد توانایی­های لازم و اساسی هستند و همین امر آنان را در مواجهه با مشکلات و مسائل روزمره­ی زندگی ناتوان و آسیب پذیر ساخته است. پژوهش­های بیشماری نشان داده­اند، که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روانی- هیجانی، ریشه­های روانی- اجتماعی دارند. بسیاری از آسیب­های اجتماعی ریشه در، عزت نفس پایین، ناتوانی در بیان احساس و فقدان مهارت­های ارتباطی دارد. انسان­ها برای مقابله­ی سازگارانه با موقعیت­های تنش­زا و کشمکش­های زندگی نیاز به آموختن برخی مهارت­ها دارند. هدف از این مهارتها کمک به افراد جهت شناخت هر چه بهتر نیازهای خود، برقراری روابط بین فردی مناسب و موثر، کنترل هیجانات، مدیریت داشتن بر شرایط تنش­زا و حل کردن هر چه بهتر مسائل و مشکلات افراد است. هیجان یک پدیده اساسی کارکرد انسان است که بصورت بهنجار دارای ارزش سازگارانه­ای برای افزایش اثربخشی ما در پیگیری اهداف می­باشد همه ما هیجان­های مختلفی را تجربه می­کنیم و تلاش می­کنیم از طریق روشهای اثر بخش با آنها مقابله کنیم (امامی نائینی، 1385).

تنظیم روابط هیجانی با دیگران موضوعی لایه­دار و پیچیده و از دغدغــه­های درونی افراد است؛ چرا که احساس و عاطفه­ی انسانها، درگیر و دخیل در عملکرد آنان خواهدبود. به عبارت دیگر تنظیم هیجان، شامل به کارگیری تجربه ذهنی و فیزیولوژیگی هیجان­ها برای رسیدن به یک هدف می‌باشد (گراس، 2002؛ تومسپون، 1994). تفاوت قائل شدن بین تلفیق و اجتناب از هیجانها امری ذاتی است، که این شامل تغییر در شدت یا طول مدت تجربه هیجان، به جای تلاش برای جلوگیری یا به طور کامل خاموش کردن هیجان­های منفی است. اختلالات تنظیم هیجانی، به عنوان یک عامل مشترک در سراسر طیفی از مشکلات هیجانی اشاره می­کند (برکینگ، اورت، وپرمن، مایر و کاسپر، 2008).

از جمله سازه­های مهم و جدید که به بررسی سبک پردازش شناختی و نحوه­ی اثر گذاری آن بر پردازش هیجانی در انسان می­پردازد سازه­ی طرحواره­های ناسازگاراولیه می­باشد. طرحواره­های ناسازگار اولیه، الگوی هیجانی و شناختی خود آسیب رسان در فرد هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته و در مسیر زندگی تکرار می­شوند (یانگ، کلوسکو و ویشار، 2003، ترجمه­ی حمید­پور و اندوز، 1392). آشفتگی­های فکری و شناخت­های ناکارآمد از ویژگی­های اختلالات هیجانی می­باشد. به همین دلیل در سالهای اخیر ارتباط بین شناخت و هیجان موضوع تحقیقات و پژوهش­های گوناگون در روانشناسی بوده است. محققین بسیاری این دو زمینه را در ارتباط با هم مورد مطالعه قرارداده و به این ترتیب شناخت و هیجان به عنوان یک زمینه­ی مطالعاتی به رسمیت شناخته شده، گسترش پیدا کرده است (دوسیلوا،1991).

اما طرحواره­های اولیه باورهایی هستند که افراد درباره خود، دیگران و محیط دارند و به طور معمول از ارضاء نشدن نیازهای اولیه به خصوص نیازهای هیجانی در دوران کودکی سرچشمه می­گیرد (ژانگ و هه، 2010).

.Cross

.Thompsom

. Emotional regulation disorders

. Berking, Orth, Wupperman, Meier, & caspar

. early maladaptive schemas

.Young, Klosko , & Weishoar

. Desilva

. Zhang, & He

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

rad383_1546529708_20361_3266_1916.zip0.39 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 45,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت