بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی
بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی

دانلود و خرید پایان نامه با موضوع:

بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی

در زیر قسمت هایی از فایل را مشاهده میفرمایید:


دانشگاه آزاد اسلامی

واحد ارسنجان


دانشکده علوم انساني، گروه روانشناسي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)

گرایش: عمومی


عنوان:

بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی


استاد راهنما:











فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده ……………………………………………………...………………….…. 1

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1 مقدمه………………………………………………...…………………….…. 3

1-2 بیان مسئله ………………………………………………..........................……5

1-3 ضرورت انجام پژوهش…………………………………………………........…….8

1-4 تعاریف متغیرها…………………………...……………….........………………10

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی

مقدمه………………………………………………………....................….....…13

2-1 مبانی نظری ………………………......…………………………………..……13

2-2- عوامل مؤثر در بروز اختلالات رفتاري در دوران نوجوانی…………..........………..……24

3- 2- مفهوم سازگاري …………………………………………...……..……...……28

2-4 انواع سازگاری …………………………………………...…………...……40

2-5 مهارتهای ارتباطی ……………………………………………...………...……51

2-6- پیشینه پژوهش در خصوص مهارت های ارتباطی و سازگاری………....……………...…56

2-7 فرضیه پژوهش …………………………………………......………………61

فصل سوم: روش پژوهش

3-1 مقدمه…………………........................…………………………....…………63

3-2 روش پژوهش…………………………………………..................……………63

3-3 جامعه آماري و نمونه پژوهش………………………………...……....……………63

3-4ملاحضات اخلاقی پژوهش……………….........…………………......……………64

3-5 ابزار و روش گردآوري اطلاعات………………………………........………………64

3-6 ابزار پژوهش……………………………………………….......………………65

3-7 تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………….......……68

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

مقدمه…………………………………………...............………….......…………70

4-1- فرضیه اصلی پژوهش…………………….....…………………......……………70

فصل پنجم: نتیجه گیری

5-1- مقدمه……………………………………………….............………………75

5-2.بحث ونتیجه گیری ………………………………………......…………………75

5-2-1.شاخص مهارت های اجتماعی……………………………….......………………78

5-2-2.شاخص گرایش ضداجتماعی……………………………………………………79

5-2-3.شاخص روابط خانوادگی ………………………………......………………….80

5-2-4.شاخص قالب های اجتماعی……………………………………………………81

5-2-5.شاخص روابط آموزشی……………………………….…………………..……81

5-2-6.شاخص روابط اجتماعی ……………………………………………...….……82

5-3.نتیجه گری کلی از تحقیق……………………………………………..………… 83

5-4.پیشنهادات…………………………………………………………...........……84

5-5- پیشنهاد هایی برای پژوهش های آتی. …………..…………..………………………84

5-6 محدودیت های پژوهش…………………........….…........………………………85

منابع

منابع فارسی ……………...............……………...................................…………87

منابع انگلیسی ……………...............……………...................................…………93

چکیده انگلیسی………...............…….......………...................................…………95




فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول 1-2:شاخص سازگاری در مطالعات مختلف....................................................................................29

جدول 1-4: ميانگين، انحراف استاندارد ونتایج آزمون تی مستقل جهت مقایسه نمرات آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در پيش آزمون ابعاد سازگاری اجتماعی...........................................................................71

جدول2-4 نتایج آزمون تی مستقل جهت مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل برحسب نمرات پس آزمو.. 72

3-4 نتایج آزمون تحلیل کوواریانس جهت مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات پس آزمون با کنترل اثرات نمرات پیش آزمون.............................................................................................................................72

جدول 4-4 نتایج تی وابسته جهت مقایسه نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش در ابعاد سازگاري اجتماعی.......................................................................................................................................73


بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی

به وسیله: صدیقه امینی

چکیده

هدف از اين تحقيق بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی بوده است . بدین منظور از بین دانش آموزان دختر دبیرستانی ارجاع داده شده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر شیراز تعداد 20 نوجوان ناسازگار به طور تصادفی در گروه کنترل و 20 نوجوان ناسازگار در گروه آزمایش قرار داده شدند سپس با استفاده از پرسشنامه شخصیت سنج کالیفرنیا (CTP) فرم 16-9 ساله دو گروه مورد پیش آزمون قرار گرفتند به اعضای گروه آزمایش مهارت های ارتباطی آموزش داده شد. در خاتمه آموزش پس آزمون سازگاري مجدداً اجرا گرديد .نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی نتوانسته است سازگاری اجتماعی کلی دانش آموزان گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل بطور معناداری افزایش دهد (P>0/05).در شاخص های قالب های اجتماعی، مهارتهای اجتماعی، گرایش ضداجتماعی، روابط آموزشی و روابط اجتماعی تفاوت معنی داری در نمرات پیش آزمون- پس آزمون افراد گروه آزمایش دیده نمی شود ولی در شاخص روابط خانوادگی این تفاوت معنا دار است.

كلمات كليدي : مهارت هاي ارتباطي ، سازگاري ، سازگاري اجتماعي ، دختران دبیرستانی

فصل اول

کلیات پژوهش



1-1 مقدمه

نوجواني به دوره­اي از رشد اطلاق مي­شود كه بين كودكي و بزرگسالي قرار دارد، به همين دليل نوجواني يك دوره انتقال است. اين دوره همراه با تغييرات عمده جسماني، شناختي، اخلاقي و اجتماعي است كه غالباً از حدود12-11سالگي شروع مي­شود، و در بسياري از كشورهاي صنعتي جهان در سن 20 سالگي خاتمه مي­يابد (احدي و جمهري ،1380).

سازگاري اجتماعي در نوجوانان به عنوان مهم ترين نشانه ي سلامت روان آنان ، از مباحثي است كه در دهه هاي اخير توجه بسياري از جامعه شناسان، روان شناسان و مربيان را به خود جلب نموده است (يارمحمديان و شرفي راد،1390).

نوجوانان تحت تاثیر خانواده ،مدرسه، هم کلاسی­ها، همسالان و جامعه (چه مثبت و چه منفی) قرار می­گیرند. تحقیقات متعددی در خصوص شیوع مشکلات رفتاری و ناسازگاری در بین نوجوانان صورت گرفته است به عنوان مثال: هالينگ و همكارانش در مطالعه خود بر روي نوجوانان آلماني گزارش نمودند كه9/11 درصد از نوجوانان به علت مشكلات رفتاري و ناسازگازی اجتماعی، نياز به خدمات بهداشت روان دارند (هالینگ و راونس،2010 به نقل از تمنایی فر، سلامی محمد آبادی، دشتبان زاده، 1390).

بيشترين نوجوانان ناسازگار و مساله دار، وابسته به خانواده­هاي آسيب ديده هستند و فرزنداني كه مربوط به خانواده هاي پر كشمكش مي باشند به سبب عدم برخورداري از آرامش رواني و عدم تمركز و آشفتگي بيشتر در معرض رفتارهاي ناسازگارانه قرار دارند (بارلو،1992 به نقل از زارع مقدم ،1385).

سازگاري رفتار مفيد و موثر آدمي در تطبيق با محيط فيزيكي و رواني است به گونه­اي که تنها با تغييرات محيطي همرنگي نكرده و به پيروي ناهشيار از آن كفايت نكند و خود نيز بتواند بر محيط تاثير گذاشته و آن را به گونه­اي مناسب تغيير دهد (بارلو،1992 به نقل از زارع مقدم ،1385).

طبق تحقيقات متعدد، حدود85% والدين به نوعي نوجوانان خود را ناسازگار مي­دانند. چنين برداشتي از نوجوانان باعث رفتار خاصي در والدين مي­شود. آنچه مهم است فهم اين ناسازگاري و دلايل آن است كه به والدين كمك مي­كند تا رابطه بهتري با نوجوانان خود برقرار كنند. نوجوانان هم به سهم خود رفتار والدين را قبول ندارند و آنان را از نظر نوع رفتار تاييد نمي­كنند. هيچ يك از فرزندان در طبقات مختلف اجتماعي به طور كامل رفتار والدين خود را تأييد نمي­كنند و اصولاً درجة قبول رفتار والدين و فرزندان كم است. در اين وضعيت ناهمگون كه والدين، نوجوانان را ناسازگار مي پندارند و نوجوانان هم رفتار والدين را قبول ندارند، امكان وقوع بسياري از حوادث ناگوار براي نوجوانان وجود دارد(احدي،1383 ).

در مجموع می­توان گفت برخی از نوجوانان براساس تغييرات بلوغ و بحران هويت، رفتاري ناسازگارانه دارند. دوران بلوغ به دلیل تغییرات وسیع از نظر ابعاد جسمانی، روانی و اجتماعی دشوارترین مرحله از نظر سازگاری است(بومیستر و تایس، 2001؛ بومیستر و لری، 2004؛ گاردنر، پیکت و بریور، 2003؛ لیری و دونز، 2005؛ به نقل از خوباني،زاده محمدي و جراره،1392)..

Halyng & Ravns

Barlow

Bvmystr

Tays

Larry

Gardner

Pickett

Bryvr

Leary

Dvnz

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

rad382_1546531688_20364_3266_1875.zip0.29 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 45,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت