بررسی رابطه اضطراب و استرس اجتماعی با احساس تعلق نوجوانان
بررسی رابطه اضطراب و استرس اجتماعی با احساس تعلق نوجوانان

دانلود پایان نامه

دانشگاه آزاداسلامی

واحد بندرعباس


دانشکده علوم انسانی


پایان نامه کارشناسی ارشد

رشته روان­شناسی عمومی (M.A )


عنوان:

بررسی رابطه اضطراب و استرس اجتماعی با احساس تعلق نوجوانان پسر و دختردر مقطع تحصیلی متوسطه دوم به مدرسه در شهر بندرعباس

فایل بصورت ورد

تعداد صفحات:

105

در زیر بخش هایی از فایل دانلودی را مشاهده میفرمایید:

فهرست مطالب

چکیده. 1

فصل اول... 2

طرح تحقیق.. 3

1-1. مقدمه. 3

1-2. بیان مساله. 4

1-3. اهمیت پژوهش.... 9

1-4. اهداف تحقيق.. 10

1-5. فرضيه‏هاي تحقیق.. 10

1-6. تعريف متغیرها. 10

1-6-1. تعاریف مفهومی... 10

1-6-2. تعاریف عملیاتی... 11

فصل دوم.. 12

ادبیات تحقیق.. Error! Bookmark not defined.

2-1. مقدمه. 13

2-2. استرس.... 13

2-2-1. تعاریف استرس.... 15

2-2-2. مفهوم استرس.... 15

2-2-3. نظریه‌های استرس.... 17

2-2-3-1. استرس به عنوان پاسخ درونی... 17

2-2-3-2.استرس به عنوان عوامل محیطی... 18

2-2-3-3. استرس به عنوان کنشی متقابل.. 18

2-2-4. رویکردها و دیدگاه‌های مختلف در مورد استرس.... 18

2-2-4-1. نظریه‌ی روان تحلیل‌گری... 18

2-2-4-2. نظریه‌ی ضعف جسمانی... 19

2-2-4-3. نظریه تکوین و تعامل کاژ. 19

2-2-4-4. نظریه پردازش اطلاعات . 19

2-2-5. نشانه‌های استرس در نوجوانی... 20

علل استرس.... 20

2-2-5. منابع استرس.... 21

2-2-6. عوامل ایجاد کننده استرس.... 21

2-3. اضطراب . 21

2-3-1. تعاریف اضطراب... 23

2-3-2. دیدگاه‌های نظری درباره اضطراب... 24

2-3-2-1. روانكاوي... 24

2-3-2-2.نظريه‌هاي رفتاري... 25

2-3-2-3. نظريه‌هاي انسان‌گرایی... 25

2-3-2-4. نظريه‌هاي زيست‌شناختي... 25

2-3-3. ديدگاههاي نظري دربارة روانشناختي اضطراب... 26

2-3-4. نظریه‌های اضطراب... 26

2-3-4-1. زيگموند فرويد.. 26

2-3-4-2. ملاني‌كلاين... 27

2-3-4-3. آنا فرويد.. 28

2-3-4-4. هارتمن، كريس ‌و لومن‌شتاين... 29

2-3-4-5. رنه‌اشپيتز.. 29

2-3-4-6. هري استاك ساليوان.. 30

2-3-4-7. جان بالبي... 30

2-3-5. سن بروز و شیوع اختلال اضطراب... 31

2-3-6. بحران اضطراب در نوجوانی... 32

2-4. احساس تعلق.. 32

2-4-1. نظریه های احساس تعلق.. 34

2-4-1-1. نظریه آدلر.. 34

2-4-1-1-1. علاقه اجتماعی... 34

2-4-1-1-2. سبک زندگی... 35

2-4-1-2. نظریه آبراهام مازلو.. 36

2-4-1-3. نظریه ویلیام گلاسر.. 37

2-4-1-3-1. گلاسر و نظریه نیازها. 38

2-4-1-4. نظریه بالبی... 39

2-4-1-4-1. دلبستگی... 40

2-4-1-4-1-1. موضوعهای دلبستگی- به چه کسی دلبسته شویم؟. 40

2-4-1-4-2. انواع دلبستگی... 42

2-4-1-4-3. ثبات دلبستگی... 44

2-4-2. احساس تعلق در نوجوانی... 45

2-5. بررسی پژوهشها. 46

2-5-1. بررسی پژوهش های خارجی... 46

2-5-2. بررسی پژوهش های داخلی... 50

فصل سوم.. 52

روش تحقیق.. Error! Bookmark not defined.

3-1. مقدمه. 53

3-2. روش تحقیق.. 53

3-3. جامعه آماری و حجم نمونه. 54

3-4. ابزار تحقیق.. 54

3-5. روایی و پایایی ابزار پژوهش.... 55

3-4-1. مقیاس احساس تعلق به مدرسه. 55

3-4-2. مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS). 55

3-6. روش اجرا 56

3-7. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها. 56

فصل چهارم.. 58

یافته های پژوهش.... Error! Bookmark not defined.

4-1. مقدمه. 59

4-2. یافته های توصیفی... 60

4-3. یافته های استنباطی... 60

فصل پنجم.. 65

بحث و نتیجه گیری... Error! Bookmark not defined.

5-1. مقدمه. 66

5-2. بحث و نتیجه گیری... 67

5-3. محدویت های پژوهش.... 71

5-4. پیشنهادهای پژوهش.... 72

5-4-1. پیشنهادهای کاربردی... 72

5-4-2. پیشنهادهای پژوهشی... 72

منابع... 73

الف: منابع فارسی... 73

الف: منابع غیر فارسی... Error! Bookmark not defined.

پیوست ها. 80







فهرست جداول

جدول 4-1: میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پیش بین و ملاک.... 60

جدول 4-2: ماتريس همبستگي متغيرهاي پيش بين و ملاك.... 61

جدول 4-3: ضرایب رگرسیونی متغیرهای پیش بین استرس و اضطراب بدون تفکیک جنسیت 61

جدول 4-4: ضرایب رگرسیونی متغیرهای پیش بین استرس و اضطراب در گروه پسران 62

جدول 4-5: ضرایب رگرسیونی متغیرهای پیش بین استرس و اضطراب در گروه دختران 63





























چکیده

هدف پژوهش حاضر عبارت بود از بررسی رابطه بین اضطراب و استرس اجتماعی با احساس تعلق به مدرسه نوجوانان (پسر و دختر) شهر بندرعباس. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر دبیرستان­ های شهر بندرعباس بودند که در سال 94-93 مشغول به تحصیل بودند. روش برآورد حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران بود که به همین منظور 300 دانش آموز به روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ­ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. از پرسشنامه اضطراب و استرس (DASS) و مقیاس احساس تعلق به مدرسه براون و ایوانز (2002) برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری به روش همزمان برای تحلیل یافته ­های پژوهش استفاه شد.

نتایج تحلیل رگرسیون کلی (بدون تفکیک جنسیت) نشان داد که متغیر استرس اجتماعی با مقدار بتای 29/0- و متغیر اضطراب با مقدار بتای 39/0- در سطح آلفای 01/0 پیش بینی کننده معنی­ داری برای احساس تعلق به مدرسه بودند.

نتایج تحلیل رگرسیون در گروه پسران نشان داد که متغیر استرس اجتماعی با مقدار بتای 27/0- و متغیر اضطراب با مقدار بتای 47/0- در سطح آلفای 01/0 پیش بینی کننده معنی داری برای احساس تعلق به مدرسه بودند.

نتایج تحلیل رگرسیون در گروه دختران نشان داد که متغیر استرس اجتماعی با مقدار بتای 25/0- و متغیر اضطراب با مقدار بتای 51/0 در سطح آلفای 01/0 پیش بینی کننده معنی داری برای احساس تعلق به مدرسه بودند.

در مجموع یافته­های این پژوهش نشان داد که دو متغیر استرس اجتماعی و اضطراب پیش بینی کننده معنی داری برای متغیر احساس تعلق به مدرسه در میان نوجوانان محسوب می­شوند.

کلیدواژه ها: احساس تعلق به مدرسه، اضطراب، استرس اجتماعی و نوجوانان.











فصل اول

کلیات تحقیق



















1-1. مقدمه

مدرسه را می توان خانه دوم دانش اموزان قلمداد کرد. به جرأت می توان گفت مقدرا زمانی که دانش آموزان در محیط مدرسه می گذرانند بعد از محیط خانواده در رده دوم قرار دارد. محیط خانوادگی سالم ، محیطی گرم است ، محیطی است که کودک و نوجوان از حضور در آن و رابطه با اعضای آن ( پدر ، مادر ، خواهر و بردار ) ا حساس لذت می کند

محیط مدرسه که نیازهای اصلی نوجوان را در این سن برآورده نمایدو باعث ایجاد تعلق خاطر یا احساس تعلق به مدرسه در نوجوانان می شود. نیازهای اساسی دانش اموز در مقاطع ابتدایی و دبیرستان عبارتند از ثبات ، افزایش موقعیت های استقلال فردی ، فرصت هایی برای رقابت ، مواظبت و حمایت از دانش اموزان و پذیرفته شدن در جمع دوستان ( پاترسون، 2007).

هنگامی که محیط مدرسه نیازهای اساسی نوجوان را بر آورده کند در دانش آموز احساسی پدیدار می شود که خود را جزئی از مدرسه می داند، و خود را در رسیدن به اهداف مدرسه یا جامعه مدرسه سهیم و مشترک می داند( پاترسون،2007).

احساس تعلق فرآيندي است كه به موجب آن، افراد خود را با شخص ديگري يا گروهي از افراد همسان و همانند مي بينند. و مانند يك منبع تأثيرگذار بر روي انگيزش افراد براي اقدام و فعاليت مشترك عمل مي كند. حس يكي بودن با يك جمع و دسته انساني سبب مي شود كه اهداف و منافع شخصي افراد تابع اهداف و منافع جمع و دسته گردد، كه در نتيجه احتمال اقدام جمعي و مشترك براساس فهم و درك مشترك را افزايش مي دهد( کرامر،1996).








1-2. بیان مساله

می­توان گفت که محیط خانواده در سن نوجوانی نسبت به محیط همسالان دارای جذابیت کمتری می­باشد. در این سن که سن هویت­یابی نوجوان است، نوجوانان از محیط خانواده رویگردان شده و به سمت محیط خارج از خانواده و محدویت­های آن، جذب می­شوند. از جمله مهمترین محیط­هایی که نوجوان به آن گرایش پیدا می­کند محیط همسالان است (کارچر، هولکومب و زامبرانو، 2008 ). محیط همسالان چندان محیط سالمی نیست و انحرافات (از قبیل استعمال دخانیات، انحرافات جنسی، مصرف مواد ) در آن به وفور یافت می­شود (کارچر، هولکومب و زامبرانو، 2008 ). از جمله جایگزین­هایی که برای محیط همسالان در این سن می­توان یافت محیط مدرسه است. محیط مدرسه در صورتی که نیازهای اصلی نوجوان را در این سن بر آورده نماید باعث ایجاد تعلق خاطر یا احساس تعلق به مدرسه در نوجوانان می­شود. نیازهای اساسی دانش­آموز در مقاطع ابتدایی و دبیرستان عبارتند از ثبات، افزایش موقعیت های استقلال فردی، فرصت هایی برای رقابت، مواظبت وحمایت از دانش­آموزان و پذیرفته شدن در جمع دوستان (روا، استوارت و پاترسون، 2007).

حال در اینجا لازم است توضیحاتی را درباره مفهوم احساس تعلق به مدرسه و عوامل موثر بر آن ارایه دهیم. درباره احساس تعلق به مدرسه تعاریف متعددی ذکر شده است که در اینجا به برخی از آنها اشاره شده است.

Kramer

- karcher

- holcomb

- zambrano

- Rowe

- Stewart

- Patterson

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

rad385_1546860657_20452_3266_1605.zip4.38 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 45,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت