دانلود ادبیات و پیشینه تحقیق
پیشینه تحقیق در سمبول و سمبولیسم
ادبيات مربوط به تحقيق
پيشينه تحقيق
بصورت فایل ورد و قابل ویرایش
تعداد : 61 صفحه
قسمتی از متن فایل دانلودی:
پیشینه تحقیق در سمبول و سمبولیسم
سمبول و سمبولیسم، در اوایل قرن بیستم، سکّه رایج اصطلاحات علم روانشناسی بودند. کارل یونگ با انتشار کتابی تحت عنوان روانشناسی میل جنسی که در زبان انگلیسی به روانشناسی ضمیر ناخودآگاه شهرت یافت، توجّهها را به واژگان سمبول و آرکتیپ جلب کرد. انسان و سمبولهایش معروفترین کتاب یونگ است. وی در این کتاب بر مطالعه و بررسی شخصیت انسانها در غالب فرهنگ آنها پرداختهاست. او با موشکافی ذهن انسان و ناخودآگاه جمعی و فردی بشر و همچنین کهنالگوها و خاطرات و تجربیات گذشته بشر، به نظریات جدیدی دست یافت. این روانشناس و روانکاو سوئیسی، روانشناسی تحلیلی را بر اساس رهیافتهای جدیدی از اسطوره، آرکتیپ، سمبول و رویا استوار کرد. یونگ برای اصلاح نظر فروید، نظریه ناخودآگاهِ جمعی را مطرح کرد و معتقد بود هر کهنالگو یا سَرنمون، تمایل ساختاریِ نهفتهای است که بیانگر محتویات و فرایندهای پویای ناخودآگاه جمعی در سیمای تصاویر ابتدایی است. چیزی که در زیرروان همه آحاد بشر وجود دارد و به طور یکسان منشأ سمبولها و منبع صور بیمارگون میگردد.
باید خاطرنشان کرد که شناخت سنّت در عصر کنونی همواره با شناخت نقطه مقابل آن یعنی مدرنیته و زمانه و زمینه آن، همراه بوده است؛ روانشناسی مدرن نیز، یکی از مبادیای است که به خوبی میتوان سمت و سوی و تأثیر تفکّر غربی را به صورت عملی دریافت و نشان داد؛ چندانکه پیروان مکتب جاودان خرد با این مبانی و لوازم تفکّر مدرن به خوبی آشنا بودند و آن را به چالش میکشیدند.
سمبول و سمبولیسم دیگربار در نوشتههای رنه گنون ظهور پیدا میکنند. اوّلین کتابی که وی در موضوع سمبول در آثار پرنیال فیلاسوفی نگاشت، کتاب پر رمز و غمز سمبولیسم صلیب است که گنون آن را به زبان فرانسه در پاریس به سال 1931 منتشر میکند. بعد از مرگش نیز نوشتههایی با نام سمبولهای بنیادین از وی به چاپ میرسد.
گنون به مدد اصول و آموزههای سنّتی همانندی و تناظر، سمبول را بر آمده از یک مبدء مابعدالطبیعی میداند که در حد و مرتبه خویش، بیان و ترجمانی از آن مبدء است. وی با تسلّط فوقالعادهای که در شناخت سنّتهای شرقی و غربی داشت، بحران دنیای مدرن و کمّیتی را که در همه جوانب زندگی امروزی سیطره یافته به خوبی شناخته و به نقد رازآموزیهای دروغین پرداخت. او از وضعيت موجود جهان معاصر به دوره وارونگي و سنّت معكوس ياد ميكند و معتقد است كه این مرتبه آخرِ سير تكامل انحراف است؛ ما در این عصر با «باژگونی سمبولها» مواجهیم.
فریتهوف شوئون یکی دیگر از سهگانه نخست اصحاب حکمت خالده در کتاب وحدت متعالی ادیان، تحت عنوان «صُوَر در هنر» به تفصیل به این موضوع پرداخته است. وی سمبول را از طریق «تشبیه معکوس» پلی میان مراتب اصیل و متجلّیشده هستی میداند. او در مقالهای در کتاب شمشیر عرفان، سمبولیسم را علمی واقعی و جدی میداند که مستحق وصفی «سراسر مقدّس» است. وی معتقد است بشر امروز تلاش میکند سمبولها را عقلانی کند؛ امّا این عقلانی کردن سمبولها حاصل پیشرفت عقل بشری نیست، بلکه برعکس نتیجه فقدان هوش آغازین نزد اکثر مردم است. سمبولها اگر نیازی به تبیین دارند سنّت آنها را در چهارچوب زمانه خود تبیین می کند؛ درحالیکه عقلانی کردنِ سمبولها، معنای آنها را زایل می کند.
از آناندا کوماراسوامی نیز دو مقاله مستقل به نامهای «سمبولها» و «تفسیر سمبولها» منتشر شده است. نوشتههایی از کوماراسوامی تحت عنوان هنر و نمادگرایی سنّتی به دست راجر لیپسی گردآوری و منتشر شد. کوماراسوامی در کتاب فلسفه هنر مسیحی و شرقی نیز به این موضوع پرداخته است. وی سمبولیسم را علمی میداند که شناخت سنّتهای دیرپای جهانی، مستلزم فهم صحیحی از آن است. به نظر وی، زبانِ هنرِ سنّتی، سمبولیک است و هنر انتزاعی که نوعی از هنر مدرن است، به همان اندازه که خودسرانه از شناختپذیری طفره میرود، همان قدر از هنر حقیقی و اصیل که طبیعتاً زبان سمبولیکِ سنّت است، متمایز میشود.
تیتوس بورکهارت از پیروان حکمت خالده و همشاگردی و در عین حال، شاگرد فریتهوف شوئون محسوب میشود. او مانند اخلافش در اکثر نوشتههایش، به ویژه در مهمترین کتابش: هنر مقّدس، شرق و غرب به طور گستردهای، به سمبولیسم پرداخته است. به نظر بورکهارت، سمبول همان صورت محسوس اشیاء طبیعی و آثار هنر مقّدس است. در باور او، هر هنر مقّدس، مبتنی بر دانش و شناخت صورتها است، به بیان دیگر: مبتنی بر آیین سمبولیکی است که ملازم صورتها است؛ سمبول لسان روح است، هر آن چیزی است که الگوی ازلیِ روحانیای را، در ساحت جان و تن باز میآفریند. سمبول در ارتباط با بازتابِ واقعیّتهای والا بر ساحتِ نازل تخیّل، مزیّت ویژهای بر تفکّر انتزاعی دارد؛ چراکه دارای امکان تفسیرهای متعدّد در طول یک اصل واحد است؛ علاوه بر این به اندازه تفکّر انتزاعی، شماتیک و اجمالی نیست و نیز از آنجا که خود را در یک تصویر محض خلاصه میکند، تکیه بر تناظر معکوسی دارد که بین عوالم جسمانی و روحانی است. کتابی نیز از مقالات بورکهارت تحت عنوان سمبولها در سال 1980 به زبان فرانسوی تالیف و منتشر شد. این کتاب به قلم آقای جلال ستاری به فارسی نیز برگرداننده شده است.
از دیگر پیروان مکتب جاودان خرد، میتوان به سید حسّین نصر و مارتین لینگز اشاره کرد. لینگز سمبول را با «آیه» و سمبولیسم را با «تمثیل» قرآنی همسان میداند و با استفاده از تمثیلی که در آیه «کلمه طیبه کشجره طیبه» است تناظری میان باغ و درخت زندگی که در بهشت عدن است و قلب و نفس انسان ایجاد میکند. «اين جهان، جهانِ سمبولها است، زيرا در جهان، چيزي نيست كه سمبول نباشد. سمبوليسم، مهمترين چيز در زندگي و در عين حال، يگانه تبیین زندگي است». وی کتاب مستقلی درباره سمبولها به نام سمبولها و آرکتیپ منتشر کرده است، این کتاب نیز به نام رمز و مثل اعلی به فارسی ترجمه شده است و مقالهای نیز به نام «سمبول» دارد که در کتابِ یقین چاپ شده است.
علاوه بر این نویسندگان دیگری نیز آثاری در این زمینه عرضه کردهاند، از جمله میتوان به تیموتی اسکات و مقاله «فهم سمبولها» و «آموزه سنّتی سمبول» اشاره کرد. اسکات تحت تأثیر نوشتههای شوئون و گنون سعی کرده است با پیشینهای که در دانشِ سنّت مسیحی-یهودی دارد این آموزه را تبیین کند. قاضی بن محمد نیز مقالهای به نام «آموزه سنّتی سمبولیسم» دارد که در کتاب دین بنیادین با سرویراستاری لینگز به چاپ رسیده است. تأثیر شدید لینگز بر نوشته او بسیار روشن است، وی از دیدگاه دینشناسانه به بررسی سمبولها پرداخته است. کسانی مثل میرچا الیاده، هانری کربن و ژولیوس اِوولا و دِلوبیکز نیز گرچه سنّتگرا محسوب نمیشوند امّا تحت تأثیر جریان حکمت خالده نوشتههایی در این زمینه دارند. از میان نوشتههای فارسی نیز از معدود نوشتههایی که کمی به مقصود نزدیکتر شده است، مقاله «چیستی رمز سنّتی» نوشته سعید علی تاجر را میتوان نام برد.
. Wandlungen und Symbole der Libido
. Man and His Symbols
. Symbolism of the Cross (Le Symbolisme de la Croix, Véga, 1931, many editions, including: Guy Trédaniel/Éditions de la Maisnie, Paris)
. Symbols of Sacred Science (Symboles de la Science sacrée, Gallimard, Paris. 1962)
. Analogy and Correspondence
. The Inversion Of Symbols
. Guénon, The Reign of Quantity and the Signs of the Times, 2001, p. 202
. The Transcendent Unity of Religions, 1953
. ‘No Activity without Truth’. In The Sword of gnosis: metaphysics, cosmology, tradition, symbolism, J. Needleman (ed), 1986.
. Symbols, World Wisdom Retrieved from Studies in Comparative Religion,1980.
. The Interpretation of Symbols: Studies in Comparative Religion, Vol. 14, Nos. 1 & 2 (Winter-Spring, 1980).
. هنر و نمادگرایی سنتی، برگردان: صالح طباطبایی، فرهنگستان هنر، تهران، 1389.
. Coomaraswamy, A. k, selected papers, traditional art, and symbolism. (R. Lipsey, Ed.) Princeton University Press, 1977.
. Symboles: Recueil d’essais. Milan: Archè, 1980; Paris: Dervy-Livres, 1980.
. رمزپردازی، ترجمة جلال ستاری، انتشارات سروش، تهران، 1370.
. Symbol & Archetype: a study of the meaning of existence. Cambridge, 1997
. رمز و مثل اعلی:
پژوهشی در معنای وجود، ترجمه فاطمه صانعی، انتشارات حکمت، تهران، 1391.
. The Book of Certainty, Soheil Academy, Pakistan, 1988
. Scott, T, »Understanding Symbol«, SacredWeb, 2001.
. Scott, T, »The Traditional Doctrine of Symbol«, SacredWeb, 2000.
. Ghazi Bin Muhammad
. The Traditional Doctrine of Symbolism
. The underlying religion: an introduction to the perennial philosophy, World Wisdom, 2007.
. Mircea Eliade (1907-1986)
. Henry Corbin (1903-1978)
. Julius Evola (1898-1974)
. Schwaller de Lubicz
. چیستی رمز سنتی، خرد جاویدان: مقالات همایش نقد و تجدد از دیدگاه سنتگرایان معاصر، دانشگاه تهران،1382.
rad457_1546874135_10729_3266_1308.zip0.91 MB |