خرید و دانلود
در زیر بخش هایی از پایان نامه را مشاهد می فرمایید
واحد رشت
دانشکده علوم انسانی
گروه آموزشی روانشناسی
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته: روانشناسی گرایش: عمومی
عنوان:
اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناخت و خلاقیت بر خود پندارۀ تحصیلی
استاد راهنما:
دکتر حسن احدی
استاد مشاور:
دکتر محسن مشکبید حقیقی
نگارش:
مهشید جاه طلب ضیابری
بهمن 1393
تقدیم به:
به همسر مهربانم و فرزند عزیزم که همانند شکوفهای خوش بو، نهال امید را در وجودم بارور می کند.
به پدر و مادر ارجمندم و همه همکاران، دوستان و خوبانی که مشوق اینجانب برای برای ادامه تحصیل و انتخاب این موضوع پژوهشی بودهاند.
به تمام کسانی که دلشان برای رشد و توسعه کشور عزیزمان ایران می تپد و در این راستا گامهای جدی و عملی بر می دارند.
به آن معلمانی که بی هیچ ادعا در اقصی نقاط این کشور دغدغه تربیت دانشآموزانی خلاق، نو آور و کار آفرین را در سر دارند و دلسوزانه بر بارور شدن قوه خلاقیت جوانان این مرز و بوم میپردازند.
به همه اساتید بزرگواری که مرا در این امر یاری کردند.
تشکر و قدردانی
با سپاس از خداوند منان که توفیق عنایت نمود تا در ارتقاء سطح علمی خود بکوشم ودر این راه از راهنماییها و مشاورههای علمی اساتید مجرب خود جناب آقای دکتر حسن احدی استاد راهنما و جناب آقای دکتر محسن مشکبید حقیقی استاد مشاور و جناب آقای دکتر بهمن اکبری داور که قبول زحمت نموده و داوری این جانب را به عهده گرفتند بهره مند شوم. بدینوسیله از زحمات بیدریغ و گرانقدر این عزیزان با تمام توان تقدیر و تشکر مینمایم و تقصیر هر گونه نقص و کاستی در این تحقیق را با دل و جان میپذیرم.
مهشید جاه طلب ضیابری
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-5 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها 8
1-5-1تعریف مفهومی راهبردهای فراشناختی: 8
1-5-3تعریف مفهومی خود پنداره تحصیلی: 9
1-5-4 تعریف عملیاتی راهبردهای فراشناختی: 9
1-5-6 تعریف عملیاتی خودپندارۀ تحصیلی: 9
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش و پیشینه تحقیق. 11
2-1-2 راهبردهای براون در بارهی کمک به فراشناخت دانشآموزان. 18
2-1-3 راهبردهای گوستا برای پرورش فراشناخت دانشآموزان. 20
2-1-4 ویژگی راهبردهای فراشناختی. 23
2-1-5 ارزشیابی رشد توانایی های فراشناختی. 27
2-2-3 ویژگی های مهم در خلاقیت.. 32
2-2-4 عوامل مؤثر در خلاّقیت و رشد آن. 34
2-2-5 خلاّقیت از دیدگاه مکاتب مختلف.. 35
2-2-6-1 ویژگیهای شناختی افراد خلاق. 37
2-2-6-2 ویژگیهای انگیزشی افراد خلاق. 37
2-2-6-3 ویژگیهای شخصیتی افراد خلاق. 38
2-2-7پرورش خلاّقیت و ایدهپردازی در دانشآموزان. 42
2-2-9 الگوی پرورش خلاقیت ویلیافر. 44
2-3-2منابع تشکیل دهندۀ خود پنداره 49
2-3-4 رشد و تغییر خود پنداره 51
2-3-5 عوامل موثر بر رشد خودپنداره 52
2-3-7 اجزا و عناصر خودپنداره 54
2-3-9 الگوهای نظری خودپنداره 58
2-3-9-2الگوی چند بعدی خودپنداره 59
2-4-1 مروری بر پیشینه داخلی. 63
2-4-2 مروری بر پیشینه خارجی. 64
3-3 نمونه و روش نمونه گیری. 70
3-5-1 بسته آموزشی راهبردهای فراشناختی. 72
فصل چهارم: یافته های پژوهش... 73
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. 83
5-1-1بحث و بررسی فرضیه اول: 84
5-1-2 بحث و بررسی فرضیه دوم: 84
5-1-3 بحث وبررسی سوم فرضیه سوم 85
5-2محدودیتها و مشکلات تحقیق. 87
5-2-1 محدودیتهای در اختیار: 87
5-2-2محدودیتهای خارج از اختیار: 88
5-3-2 پیشنهاد برای سایر پزوهشگران. 89
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول4- 1 شاخصهای توصیفی خودپنداره تحصیلی. 75
جدول ۴ – 2 بررسی نرمال بودن توزیع بر اساس آزمون کولموگروف – اسمیرنف به تفکیک گروه 78
جدول ۴ - 3 همگني ضرايب رگرسيون- بررسي اثر گروه و پیش آزمون بر خودپنداره تحصیلی. 79
جدول ۴ – 4 تحليل كوواريانس- بررسي اثر گروه بر خودپنداره تحصیلی. 80
جدول ۴–5 همگني ضرايب رگرسيون- بررسي اثر گروه (آموزش خلاقیت) و پیش آزمون بر خودپنداره تحصیلی 81
جدول 4 – 6 تحليل كوواريانس- بررسي اثر گروه (آموزش خلاقیت) بر خودپنداره تحصیلی. 82
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 2-2 : ویژگیها و خصوصیات افراد خلاّق. 41
نمودار 4-1 ميانگين خودپنداره تحصیلی به تفکیک گروه و آزمون. 76
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2-1 الگوی خودپندارۀ تک بعدی. 59
شکل 2-2 الگوی عامل مستقل خودپنداره 59
شکل 2-3 الگوی عامل همبسته خود پنداره 60
شکل 2-4 الگوی جبرانی خودپنداره 60
شکل 2-5 الگوی طبقه ای (خودپندارۀ تحصیلی) 61
شکل 4– 1 بافت نگار مربوط به نمرات پیش آزمون گروه آزمایشی1 (آموزش فراشناخت) 76
شکل 4 – 2 بافت نگار مربوط به نمرات پس آزمون گروه آزمایشی 1 (آموزش فراشناخت) 77
شکل 4 – 3 بافت نگار مربوط به نمرات پیش آزمون گروه آزمایشی2(آموزش خلاقیت) 77
شکل 4 – 4 بافت نگار مربوط به نمرات پس آزمون گروه آزمایشی 2 (آموزش خلاقیت) 78
شکل ۴ - 5 همگني ضرايب رگرسيون- بررسي اثر گروه و پیش آزمون بر خودپنداره تحصیلی. 79
شکل ۴ – 6 همگني ضرايب رگرسيون- بررسي اثر گروه (آموزش خلاقیت) و پیش آزمون بر خودپنداره تحصیلی 81
چکیده
به منظور بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فرا شناختی و خلاقیت برخود پندارۀ تحصیلی دانش آموزان در یک روش شبه آزمایشی 54 نفر از دانشآموزان دختر پایه هفتم یکی از مدارس منطقه 2 تهران از میان 75 نفر از دانشآموزان همین پایه در مکان مذکور بصورت تصادفی ساده انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 18 نفر ) گمارش شدهاند. افراد نمونه قبل و بعد از اجرای متغیرهای مسـتقل راهبردهای فراشناختی (گروه آزمایشی1) و آموزش خلاقیت (گروه آزمایشی2) پرسشنامه خودپندارۀ تحصیلی (دلاور،1372) را تکمیل کردهاند. آموزش راهبردهای فراشناختی با استفاده از مدل سکستون و همکاران(1998) در گروه آزمایشی 1و آموزش خلاقیت با استفاده از مدل ویلیامز(1970) و تورنس (1962) در گروه آزمایشی 2 اجرا شده و گروه گواه هیچ نوع آموزشی دریافت نکردهاست.
تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان دادهاست با 95 درصد اطمینان آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودپنداره تحصیلی دانشآموزان پایه هفتم مؤثر است ضمن آنکه با 95 درصد اطمینان آموزش خلاقیت نیز بر خودپنداره تحصیلی این گروه از دانشآموزان مؤثر میباشد.
کلید واژهها: دانش آموزان پایۀ هفتم_ راهبردهای فراشناختی_ خلاّقیت _ خودپندارۀ تحصیلی
فصل اول: کلیات تحقیق
فصل اول
کلیات تحقیق
1- مقدمه
از برجستهترین ویژگیهای انسان و اساس تداوم حیات قدرت اندیشه است. و یکی از کمبودهای حسرتبار در بسیاری از دانش آموزان و در مراحل بعد بزرگسالان، ناتوانی آنها در بیان اندیشه و حل مسئله و به نوعی ابداء و نوآوری میباشد. اگر چه انسان در طول زندگی خویش هرگز از تفکّر و اندیشه فارغ نبوده وبا نیروی تفکّر صحیح، تصمیم گرفته و توانسته است به حل مسائل و مشکلات بپردازد و به رشد و تعالی نایل گردد. ولی لازمهی درست اندیشیدن و تفکر خلاّق، حل مسئله، تمرین اسـت.با توجه به اینکه از پیچیدهترین و عالیترین جلوههای اندیشه انسان تفکّر خلاّق است. لازم است دانش آموزان با اندیشههای زیبا خو بگیرند. بنابراین مهمترین نقش مربی این است که دانش آموزانرا به این راه هدایت کند و از راهبردهای مختلفی استفاده نماید. از جمله این راهبردها آموزش فرا شنـاخت و آموزش دست سازههای خلاّق اسـت که در سالهای اخیر مورد توجه آموزش و پرورش قرار گرفتهاست. تجربه نشان میدهد که اگر مفاهیم روان شناسی شناختی و فرا شناختی و کارهای عملی (دست سازهها) خوب توصیف کنیم و آموزش دهیم شاهد پیشرفت چشمگیری در جهت پرورش نسلی خلاّق با قدرت حل مسئله بالا و شکوفایی استعدادها در زمینههای مختلف تحصیلی در آموزش و پرورش خواهیم بود. که به نوعی این امر سسب با رفتن عزت نفس در نوجوانان ما خواهد شد و در پی آن بر افزایش خود پندارۀ تحصیلی افزوده میگردد.
این مفاهیم با بسیاری از اعتقادات، متخصصان آموزش و پرورش تناسب دارد. یعنی با حمایت از یادگیری فعال و نه منفعل و با قائل بودن ارزش برای تفاوتهای فردی و با احساس دربارهی اینکه دانش آموزان انسانهای جامعای هستند. دانش آموزان اغلب سعی میکنند، آموزشهایی را دنبال کنند، در حالی که عقیدهای دربارهی کاری که انجام میدهند، ندارند و غالباً از تشریح روشهای خودشان برای حل مسائل ناتوان هستند. و یا قادر به نوآوری و ساخت نیستند. اگر رفتار هوشمندانه به عنوان محصول تعلیم و تربیت گسترش پیدا کند، باید راهبردهای آموزشی که بطور هدفمند سوگیری شده و تواناییهای فراشناخت و تفکّر خلاّق، و ساخت و تولید ابزاری جدید که بر گرفته از فکر و ایدۀ نو برای ایجاد بازار کار را گسترش میدهد، در روشهای تدریس آموزش و پرورش برنامه ریزی شود.
جالب توجه است که آموزش مستقیم فراشناخت ممکن است مفید نباشد، زیرا وقتی راهبردهای حل مسأله به دانش آموزان تکلیف میشود به جای اینکه به وسیلهی خود آنها ایجاد شود ممکن است عملکرد آن چندان مطلوب نباشد، باید توجه کرد که وقتی فرا شناخت تدریس میشود فشار اضافی به دانش آموزان برای تمرکز بیشتر وارد نشود.
از راههای مختلفی می توان توانایی فرا شناخت و خلاّقیت دانش آموزان را افزایش داد. از جمله این روشها طرح سؤال و الگو دادن به دانش آموزان می باشد (درویزه1377) در این رابطه پالینسکارو براون آموزش دوجانبه را مطرح کردند.
علاوهبراین، بزرگسالان هدفها و منظورشان را به وسیلهی هماهنگی ماهرانهی راهبردهای متنوع پیشرفت میدهند که شامل تولید کردن، سازماندهی، ارزیابی و تدوین گفتههای خود، میباشد. بر عکس، دانشآموزانی
که در فرآیند حل مسئله مشکل دارند روشهای متفاوت و ناآگاهانهای را برای ترکیب کردن به کار میبرند که نقش برنامهریزی را به حداقل میرساند و عمدتاً بدون کنترل فراشناختی عمل میکنند (مکاچن 1981،به نقل از دلاپازو گرام،1977)
Polinscar
Brown
Mccuthen
rad364_1546080382_19876_3266_1692.zip0.42 MB |