دانلود و خرید پایان نامه با موضوع:
اثربخشی آموزش نرمافزار انبک بر بهبود حافظه فعال دانش آموزان نارساخوان
در زیر قسمت هایی از فایل را مشاهده میفرمایید:
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم وتحقیقات گیلان
پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی (M.Sc)
عنوان:
اثربخشی آموزش نرمافزار انبک بر بهبود حافظه فعال دانش آموزان نارساخوان
استاد راهنما:
دکتر عباسعلی حسینخانزاده
استاد مشاور:
دکتر موسی کافی
نگارنده:
نورا آقاجانی
بهمن 1392
به:
آنان که مهر آسمانیشان آرامبخش دردهای زمینیام است!
پدر و مادر
یگانه خواهر
و
برادرانم
به پاس قلبهای کوچکشان که فریادرس است و سرگردانی و ترس در پناهشان به شجاعت میگراید!
سپاسگزاري
سپاس بیکران پروردگار گیتی را که بسیار بخشنده است و بر هر بخشایشی سپاسی سزاوار؛ سپاسگزار پدر و مادر عزيزم هستم كه مرا آموختند كه نادانيام را بپذيرم و مشتاق آموختن باشم؛ سپاس سهگانهای از برادران خوبم و یگانه خواهر بیهمتایم که وجودشان مایه دلگرمیام در ادامه راهی بود که پیمودم. از استاد راهنمای گرامی جناب آقای دکتر عباسعلی حسینخانزاده سپاسگزارم که راه و رسم پژوهش را به من آموخت. سپاسگزار دکتر موسی کافی هستم که زحمت مشاوره این پژوهش را بر عهده داشت. در پایان سپاسگزاری ویژه از آنانی که عاشقانه میسوزند تا گرمابخش وجود فرزندان این مرز و بوم و روشنگر راه آنها باشند و سپاس از دوستان و همکلاسیهایی که از اول راه بودند، اما چون همیشه بودند! کمتر دیده شدند و این دلیل بر ناسپاسی نباشد.
خدایا چنان کن که پایان کار تو خشنود باشی و ما رستگار
سپاس
نورا آقاجانی
باسمه تعالی
«تعهدنامه اصالت رساله یا پایاننامه»
اینجانب نورا آقاجانی دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته روانشناسی بالینی که در تاریخ 30/11/92 از پایان نامه خود تحت عنوان: اثربخشی آموزش نرمافزار انبک بر بهبود حافظه فعال دانش آموزان نارساخوان با کسب نمره 18 و درجه عالی دفاع نمودهام، بدینوسیله متعهد میشوم:
- این پایاننامه حاصل تحقیق و پژوهش انجام شده توسط اینجانب بوده و در مواردی که از دستاوردهای علمی و پژوهشی دیگران (اعم از پایاننامه، کتاب، مقاله و ... ) استفاده نمودهام، مطابق ضوابط و رویه موجود، نام منبع مورد استفاده و سایر مشخصات آن را در فهرست مربوط ذکر و درج کردهام.
- این پایاننامه پیش از این برای دریافت هیچ مدرک تحصیلی (هم سطح، پایینتر یا بالاتر) در دیگر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ارایه نشده است.
- چنانچه بعد از فراغت از تحصیل، قصد استفاده و هر گونه بهرهبرداری اعم از چاپ کتاب، ثبت اختراع و ... از این پایاننامه داشته باشم، از حوزه معاونت پژوهشی واحد مجوزهای مربوط را اخذ نمایم.
- چنانچه در هر مقطعی زمانی خلاف موارد بالا ثابت شود، عواقب ناشی از آن را میپذیرم و واحد دانشگاهی مجاز است با اینجانب مطابق ضوابط و مقررات رفتار نموده و در صورت ابطال مدرک تحصیلیام هیچگونه ادعایی نخواهم داشت.
نورا آقاجانی
تاریخ و امضاء
فهرست ..................................................................................................................صفحه
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 12
بخش اول: گستره نظری ناتواناییهای یادگیری.. 15
سببشناسی ناتواناییهای یادگیری.. 16
طبقهبندی ناتواناییهای یادگیری.. 19
بخش دوم: گستره نظری نارساخوانی.. 20
طبقهبندی اختلالهای خواندن. 26
رویکردهای تبیینی اختلال نارساخوانی.. 31
تحلیل نقش سایر بخشهای مغز در نارساخوانی.. 36
تفاوتهای عملکرد افراد عادی و بیمار. 37
ویژگیهای اختلال نارساخوانی.. 40
تکالیف مورد استفاده برای اندازهگیری حافظه. 45
زیست شناسی یادگیری و حافظه. 46
تکالیف اندازهگیری حافظه فعال. 50
روشهای تجزیه و تحلیل دادهها 71
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری.. 79
فهرست جدولها........................................................................................................................صفحه
جدول 4-1: آمارههای توصیفی مولفههای حافظه فعال (18=n)................................................................................................................................73
جدول 4-2: آماره توصیفی مولفههای توانایی خواندن (18=n).................................................................................................................................74
جدول 4-3: بررسی مفروضه همگنی شیب رگرسیون پیشآزمون و پسآزمون حافظه فعال در گروه آزمایش و کنترل.............................................75
جدول ۴-۴: نتایج تحلیل کوواریانس یک راهه تفاوت گروه آزمایش و کنترل در حافظه فعال..................................................................................75
جدول 4-5: میانگینهای برآورد شده نهایی حافظه فعال در گروهها.........................................................................................................................76
جدول 4-6: بررسی مفروض همگنی شیب رگرسیون پیشآزمون و پسآزمون توانایی خواندن در گروه آزمایش و کنترل.......................................77
جدول 4-7: نتایج تحلیل کوواریانس یک راهه تفاوت گروه آزمایش و کنترل در توانایی خواندن............................................................................77
جدول 4-۸: نتایج آزمون تی جهت بررسی تفاوت گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون و پسآزمون توانایی خواندن............................................78
جدول 4-۹: نتایج آزمون t نمونههای جفتشده برای بررسی تفاوت دو گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون و پسآزمون توانایی خواندن.........78
چکیده
خواندن اساسیترین ابزار یادگیری دانش آموزان است. نارساخوانی بیشترین درصد دانش آموزان ناتوان یادگیری را به خود اختصاص میدهد که با عدم موفقیت در زمینه مهارتهای زبانی مثل خواندن، نوشتن و هجیکردن تعریف میشود. ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺑﻪ وﻳﮋه حافظه فعال نیز یکی از عوامل مهم در امر یادگیری است که این دانش آموزان در آن ضعف شدید دارند. از این رو این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش نرمافزار انبک بر حافظه فعال دانش آموزان نارساخوان انجام شد. بدین منظور از بین دانش آموزان پسر دوم تا پنجم ابتدایی شهر رشت، ابتدا ۱۸ نفر از آنهایی که با آزمون غربال نارساخوانی نما تشخیص اختلال خواندن را دریافت کرده بودند، انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه ۹ نفره آزمایش و کنترل جایدهی شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به صورت انفرادی و در ۳۰ جلسه ۲۰ دقیقهای با نرمافزار انبک آموزش دیدند. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون خواندن و نارساخوانی نما، نرمافزار سنجش حافظهکاری دانیمن و کارپنتر و نرمافزار انبک استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تاثیر مثبت آموزش نرمافزار انبک بر بهبود حافظه فعال و مولفههای آن در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که نرمافزار انبک این مزیت را دارا است که میتوان از آن در بهبود حافظه فعال کودکان نارساخوان و در نتیجه در حل مشکلات تحصیلی آنها بهره گرفت.
کلمات کلیدی: آموزش نرمافزار انبک، حافطه فعال، دانش آموزان نارساخوان
فصل اول
کلیات پژوهش
پیشدرآمد
در این فصل به کلیات پژوهش پرداخته میشود؛ بنابراین به ترتیب موضوعاتی مانند مقدمه، بیان مساله، اهمیت و ضرورت پژوهش، هدفهای پژوهش و تعریفهای مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش به تفصیل بررسی میشود.
مقدمه
ناتوانی یادگیری از جمله مسايلی است که در دهههای اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری با وجود داشتن محیط آموزشی مناسب و هوش طبيعي و نداشتن ضایعات مغزی و بیولوژیکی و مشکلات روانی-اجتماعی توانايي یادگیری در زمینههای خاص را ندارند (والاس و لافلین، 1979؛ ترجمه منشی طوسی، 1376). تا اواسط سال 1960 میلادی ناتواناییهای یادگیری در زمره ناتواناییهای خاص به شمار نمیآمدند (شکوهی و پرند، 1385). حداقل 5 درصد کودکان سنین مدرسه درگير اختلالات یادگیری میباشند و در ایالات متحده آمريكا این میزان حدود نیمی از کل کودکان مدارس عمومی را شامل ميشود كه خدمات آموزشی استثنایی دریافت میکنند. قانون آموزش افراد با ناتوانی در سال 1975 ایالتهاي آمريكا را به فراهم نمودن خدمات آموزشی رایگان و مناسب برای تمامی کودکان ملزم نموده است. اختلالات یادگیری به میزانی بیش از حد متوسط با خطر انواع اختلالات همزمان از جمله اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی، اختلالات ارتباطی، سلوک و افسردگی همراهند (کاپلان و سادوک، 2007).
طبق تعریف دولت فدرال امریکا ناتوانی یادگیری این گونه تعریف شده است: "ناتوانی یادگیری خاص عبارت است از وجود اختلال در یک یا بیش از یک فرایند روانشناختی پایه که در فرایند درک یا کاربرد زبان شفاهی یا نوشتاری نقش دارد. این اختلال موجب بروز نقص در توانایی افراد در گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجیکردن یا محاسبات ریاضی میگردد. این اصطلاح شرایطی چون معلولیتهای ادراکی، آسیب مغزی، اختلال جزئی در کارکرد مغز، نارساخوانی و زبانپریشی تحولی را شامل میشود. این اصطلاح در مورد کودکانی که مشکلات یادگیری آنها از تواناییهای حرکتی، بینایی یا شنوایی، عقبماندگی ذهنی، آشفتگیهای هیجانی، فقر محیطی، فرهنگی یا اقتصادی ناشی میشود، به کار برده نمیشود" (به نقل از شکوهی و پرند، 1385).
یادگیری فرایندی پیچیده و مستلزم برخورداری از تواناییهای گوناگون، امکانات و شرایط متعدد است. به عبارت دیگر برای آنکه انسان بیاموزد و از آموختههای خویش در حکم تجربهای برای کنترل محیط خود استفاده کند باید مجموعهای از عوامل در کنار هم قرار گیرند و در تعامل با یکدیگر باشند (ریاحی، ۱۳۸۷). ناتواناییهای یادگیری یک اختلال عصبشناختی است که بر توانایی مغز در دریافت، پردازش، ذخیرهسازی و پاسخدهی به اطلاعات تاثیر میگذارد. این وضعیت یک اختلال مجزا و منفرد نیست بلکه به گروهی از اختلالهای متفاوت و گوناگون اشاره میکند؛ در این حالت، فرد در فراگیری مهارتهای بنیادین تحصیلی با مشکلات اساسی مواجه است که این مهارتها که برای کسب موفقیت در تحصیل و اشتغال ضروری است (بهاری و سیف نراقی،۱۳۸۷).
Learning disability
rad368_1546255854_19925_3266_1585.zip2.15 MB |