دانلود و خرید پایان نامه با موضوع:
اثربخشی واقعیت درمانی بر کاهش کمرویی و نارسایی هیجانی دانش آموزان
در زیر قسمت هایی از فایل را مشاهده میفرمایید:
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد اردبیل
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته روانشناسی بالینی
عنوان :
اثربخشی واقعیت درمانی بر کاهش کمرویی و نارسایی هیجانی دانش آموزان
استاد راهنما:
دکتر محمد نریمانی
استاد مشاور:
دکتر توکل موسی زاده
نگارش:
کریم آفتابی
زمستان 1392
سپاسگزاری
از جناب آقای دکتر محمد نریمانی که راهنمایی این پایان نامه را بر عهده داشته اند ، نهایت سپاس و تشکر را دارم که کمکهای خود را از اینجانب دریغ نکردند.
از جناب آقای دکتر توکل موسی زاده که استاد مشاور اینجانب در نگارش پایان نامه بوده اند نیز نهایت تشکر را دارم .
در پایان نیز از همه عزیزان و دوستانی که مرا در این مسیر یاری کرده اند نهایت تشکر و سپاس را دارم.
تقدیم به :
پدر، مادر عزیزم که آنچه در زندگی کسب کرده ام در سایه تلاش آنهاست.
فهرست مطالب
صفحه
عنوان
1
چکیده.................................................................................................................................................
فصل اول:کلیات تحقیق
3
1-1-مقدمه.........................................................................................................................................
5
1-2- بیان مسئله................................................................................................................................
6
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق.........................................................................................................
8
1-4-اهداف پژوهش..........................................................................................................................
8
1-5- فرضیه ها.................................................................................................................................
9
1-6-تعاریف نظری متغیرهای تحقیق................................................................................................
10
1-7-تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق..............................................................................................
فصل دوم:ادبیات تحقیق
12
2-1-مقدمه........................................................................................................................................
12
2-2-کمرویی....................................................................................................................................
14
2-2-1-علل کم رویی .....................................................................................................................
16
2-2-2-کمرويی و انزوا طلبی...........................................................................................................
17
2-2-3-سنين کمرويی.......................................................................................................................
17
2-2-4-آثار و نشانه های کمرویي.....................................................................................................
19
2-2-5-ريشه و علل کمرويي ..........................................................................................................
22
2-2-6-خطرات مهم تر.....................................................................................................................
22
2-2-7-راه های پيشگيری از کمرويی در کودکان.............................................................................
29
2-3-نارسایی هیجانی.........................................................................................................................
30
2-4-واقعیت درمانی..........................................................................................................................
30
2-4-1-تاریخچه واقعیت درمانی......................................................................................................
31
2-4-2- واقعیت درمانی و مفهوم آن.................................................................................................
35
2-4-3-تعریف واقعیت درمانی.........................................................................................................
36
2-4-3-1-نیاز اول(پیوند عاطفی دوسویه)........................................................................................
37
2-4-3-2-نیاز دوم (احساس ارزشمندی) ........................................................................................
38
2-4-4-مقایسه نظریهها.....................................................................................................................
38
2-4-4-1-نظریههای درمانی سنتی (مخالف) .................................................................................
39
2-4-4-2-نظریه واقعیت گرایانه.......................................................................................................
39
2-4-4-3-عناصر اصلی نظریه واقعیت درمانی.................................................................................
40
2-4-4-4- اصول اساسی نظریه واقعیت درمانی...............................................................................
40
2-4-4-5- عوامل مؤثر در رشد (درمان) .........................................................................................
41
2-4-5-خلاصهای از نظریات مرتبط..................................................................................................
45
2-4-6-تفاوت واقعیت درمانی با روانکاری فروید...........................................................................
46
2-4-7-انتظار از واقعیت درمانی یا هدف..........................................................................................
46
2-4-8- فرآیند درمان.......................................................................................................................
47
2-4-9-نتایج مثبت بکارگیری روش واقعیت درمانی .......................................................................
48
2-4-10-فرایند درمان........................................................................................................................
49
2-4-11-اصول واقعیت درمانی.........................................................................................................
51
2-4-12-ویژگی های دیگر واقعیت درمانی.......................................................................................
52
2-5-پیشینه تحقیق.............................................................................................................................
فصل سوم:روش شناسی پژوهش
55
3-1-مقدمه........................................................................................................................................
55
3-2 روش تحقیق...............................................................................................................................
55
3-3-طرح پژوهش.............................................................................................................................
55
3-4-جامعه آماری.............................................................................................................................
55
3-5-نمونه و روش نمونه گیری........................................................................................................
56
3-6-ابزارهای پژوهش.......................................................................................................................
57
3-7-روش اجرای پژوهش...............................................................................................................
58
3-8-روش تجزیه وتحلیل داده ها....................................................................................................
60
فصل چهارم:یافته های پژوهش
4-1-یافتههای پژوهش......................................................................................................................
60
4-2-یافته های توصیفی....................................................................................................................
62
4-3-آمار استنباطی............................................................................................................................
فصل پنجم:بحث و نتيجه گيري
69
مقدمه.................................................................................................................................................
69
5-1- بحث و نتیجه گیری.................................................................................................................
72
5-2-محدودیت های تحقیق.............................................................................................................
73
5-3-پیشنهادات.................................................................................................................................
74
فهرست منابع.....................................................................................................................................
77
پیوست...............................................................................................................................................
80
چکیده انگلیسی.................................................................................................................................
فهرست جداول
عنوان
صفحه
جدول شماره4-1: آمار توصيفي مربوط به گروه آزمایش و کنترل.............................................................60
جدول شماره 4-2: آمار توصيفي مربوط به سن.........................................................................................61
جدول شماره 4-3: آمار توصيفي مربوط به ترتیب تولد.............................................................................61
جدول شماره 4-4: آمار توصيفي مربوط به رشته تحصیلی.........................................................................62
جدول4-5- میانگین و انحراف معیار نمره ی کمرویی گروه های آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون و پس آزمون..................................................................................................................................................62
جدول4-6- تحلیل کوواریانس روی میانگینهای نمرهی پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیر کمرویی.........................................................................................................................................63
جدول4-7- میانگین وانحراف معیار نمره ی دشواری در توصیف احساسات گروه های آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون و پس آزمون............................................................................................................63
جدول4-8- تحلیل کوواریانس روی میانگینهای نمرهی پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیر دشواری در توصیف احساسات.....................................................................................................64
جدول 4-9- میانگین وانحراف معیار نمره ی دشواری در شناسایی احساسات گروه های آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون و پس آزمون.............................................................................................................65
جدول4-10- تحلیل کوواریانس روی میانگینهای نمرهی پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیردشواری در شناسایی احساسات............................................................................................65
جدول4-11- میانگین وانحراف معیار نمره ی تفکر عینی گروه های آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون و پس آزمون.................................................................................................................................................66
جدول4-12- تحلیل کوواریانس روی میانگینهای نمرهی پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیر تفکر عینی...........................................................................................................................66
چکیده
هدف اصلي پژوهش حاضر مطالعه اثربخشی واقعیت درمانی بر کاهش کمرویی و نارسایی هیجانی دانش آموزان و مولفه هاي آن شامل واقعیت درمانی ، کاهش کمرویی ، و نارسایی هیجانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه شهر اصلاندوز در سال تحصیلی 92-91 می باشد که بالغ بر 3000 نفر دانش آموز میباشد. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ا استفاده شده است. براي تعيين حجم نمونه از بین مدارس مقطع متوسطه، 4 مدرسه (2مدرسه دخترانه و 2 مدرسه پسرانه) و از هر کدام از این مدارس دو رشته و از هر رشته دو کلاس بصورت تصادفی انتخاب گردید. 341 نفر بر اساس جداول حجم نمونه مورگان انتخاب شدند.برای گردآوري اطلاعات مورد نياز پژوهش به وسیله دو پرسشنامه استاندارد تعدیل شده پرسشنامه کمرویی و پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر روش آزمایشی است. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. بدین ترتیب که برای تلخیص، طبقه بندی، و تفسیر داده های آماری از فراواني و درصد فراواني(جدولها، نمودارها) و به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است. و در آخر نیز بر اساس نتایج بدست آمده با استفاده از آزمون ها به این نتیجه رسیده شد که آموزش واقعیت درمانی به طور معناداری باعث کاهش میزان کمرویی در دانش آموزان می گردد و این بدان معناست که آموزش واقعیت درمانی به طور معنادار باعث افزایش مهارتهای دانش آموزان در توصیف احساسات خود می گردد.
واژه های کلیدی: کمرویی ، نارسایی هیجانی، واقعیت درمانی .
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1-مقدمه
گلاسر در عصر بحران اجتماعی و از خود بیگانگی در آمریکا به این نکته پی برد که اساس تمام مشکلات مردم ناشی از کمرنگ شدن پیوند عاطفی بین آنهاست. افرادی که خود را گم کردهاند و سرگردان به هر تخته پارهای چنگ میزنند تا چند صباحی زنده بمانند. اما باید به ساحل واقعی نجات رسید.
گلاسر به این نتیجه رسیده است که انسانها بر خلاف دیدگاههای سنتی درمانی چیزی بیش از غرایز، امیال و عادات هستند. انسانها انتخاب میکنند ، تصمیم میگیرند، تغییر میدهند، خودشان را بررسی میکنند.
گلاسر همچنین پی برد که چون با انسان طرف است، برای اجرای فنهای درمانی به یک چیز دیگر هم احتیاج هست و آن رابطه است و دیگر یک درمانگر سرد و بیعاطفهی متخصصِ مصلحت اندیش نمیتواند موفق باشد. نقش مهم رابطه درمانی برای او یک فرض جدی در درمان لحاظ شد.
علاوه بر رابطه درمانی، نگاه گلاسر در آسیبشناسی روانی به فرد، نگاه مریضی یا نقص در رفتار نیست نگاه او به فرد این است که وی از تواناییهای خود به درستی استفاده نمیکند تا به خودشکوفایی و کمال برسد. گلاسر همه آنچه را که در جنبش انسانگرایی وجود دارد با عقل و استدلال نیز همراه میکند اما همچنان فقدان «عبرت از گذشته» در نظریة وی وجود دارد. زیرا انسانها فکر میکنند، احساس میکنند، تجربه میکنند، از گذشته عبرت میگیرند و برای آینده آرزوهایی دارند.(گلاسر،1389)
در بسياری از کلاسهای درسی، دانش آموزانی ديده می شوند که آرام ، کمرو و خجالتی هستند. اين افراد در زندگی روزمرهی خود اغلب اوقات با اعضاء خانواده و همسالان آشنا بازی می کنند و از غريبه ها اجتناب می ورزند. شرم و خجالت اين افراد ممکن است آنها را از اکتساب مهارت ها و آمادگی های لازم برای بسياری از فعاليت هايی که همسالانشان از آن لذت می برند و يا اصولاً برای رشد شخصيت آن ها ضروری است ، بازدارد.ارزيابی والدين و معلمين از اين گروه متفاوت است .
بعضاً آن ها را دانش آموزانی بی آزار و خوب می شناسند و گاه ممکن است با حالت دلسوزانه به آن ها بنگرند و با اين گونه رفتار آنها را غير عادی تلقی کنند، ليکن در مقايسه با اختلالات رفتاری ديگر کمتر اتفاق می افتد که اين گروه افراد به عنوان موارد حاد مشکلات کلاس و مدرسه بر شمرده شوند .
اين دانش آموزان گرچه برای معلم و همکلاسی ها ی خود مشکلی ايجاد نمی نمايند، ولی ممکن است به علت رنج ناشی از احساس نا امنی و بی کفايتی در خود ، يکی از ناشادترين کودکان باشند. اگر در مورد رفتار غير اجتماعی آنان چاره ای انديشيده نشود اين کودکان احتمالاً در معرض بيماري های روانی قرار خواهند گرفت .(احمدوند ، 1380)
Glaser
rad372_1546347663_19939_3266_1112.zip0.87 MB |