دانلود و خرید پایان نامه با موضوع:
بررسی اثر آموزش زندگی خانوادگی ( F.L.E ) در تغییر سبک فرزندپروری مادران دارای پسر نوجوان
در زیر قسمت هایی از فایل را مشاهده میفرمایید:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده........................................................................................................................... 1
فصل اول:کلیـات.......................................................................................................... 2
1-مقدمه ...................................................................................................... 3
2-بیان مساله ............................................................................................... 4
3-ضرورت و انجام پژوهش ....................................................................... 6
4-اهداف پژوهش ....................................................................................... 8
5-فرضیه های پژوهش ................................................................................ 8
6-متغییرهای پژوهش .................................................................................. 9
7-تعاریف واژه ها ....................................................................................... 9
فصل دوم : بررسی ادبیات پژوهش ............................................................................. 12
1-مقدمه ...................................................................................................... 13
2-خانواده .................................................................................................... 14
3-نوجوانی .................................................................................................... 26
4-خانواده و نوجوان ..................................................................................... 29
5-تاثیر روابط خانواده بر وضعیت روانی نوجوان ......................................... 49
6-شیوه های فرزندپروری ............................................................................ 56
7-آموزش زندگی خانوادگی ( F.L.E ) .................................................... 74
7-1-آیا والدین به آموزش نیاز دارند ؟ ...................................................... 74
7-2-آموزش گروهی والدین ...................................................................... 77
7-3-آموزش زندگی خانوادگی ( F.L.E ) ............................................... 79
8-ادبیات پژوهشی ..................................................................................... 92
8-1-یافته های پژوهشی داخلی ................................................................ 92
8-2-یافته های پژوهشی خارجی ............................................................. 93
فصل سوم : روش اجرای پژوهش ............................................................................. 104
1-مقدمه ..................................................................................................... 105
2-روش پژوهش ........................................................................................ 105
3-جامعه آماری ، روش نمونه گیری و حجم نمونه ................................... 105
4-ابزار اندازه گیری .................................................................................... 106
5-روش گردآوری داده ها .......................................................................... 106
6-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ............................................................. 107
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها ...................................................................... 108
مقدمه ......................................................................................................... 109
یافته های استنباطی .................................................................................... 109
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری ............................................................................. 121
مقدمه ........................................................................................................ 122
بحث و نتیجه گیری .................................................................................. 122
پیشنهادات کاربردی ................................................................................. 127
پیشنهادات پژوهش .................................................................................. 129
محدودیت های پژوهش .......................................................................... 130
منابع ........................................................................................................................ 131
پیوست ها ................................................................................................................ 138
پرسشنامه شیوه فرزندپروری ...................................................................... 138
نمودار ها ..................................................................................................... 140
چکیده انگلیسی ........................................................................................................... 149
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1 .................................................................................................................. 68
جدول 3-1 .................................................................................................................. 107
جدول 4-1 .................................................................................................................. 113
جدول 4-2 .................................................................................................................. 113
جدول 4-3 .................................................................................................................. 114
جدول 4-4 .................................................................................................................. 114
جدول 4-5 .................................................................................................................. 115
جدول 4-6 .................................................................................................................. 115
جدول 4-7 .................................................................................................................. 117
جدول 4-8 .................................................................................................................. 118
جدول 4-9 .................................................................................................................. 119
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4-1 .................................................................................................................. 112
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2-1 .................................................................................................................... 23
شکل 2-2 .................................................................................................................... 24
چکیده
نوجوانانی که با یک سبک صحیح فرزندپروری تربیت می شوند دارای زندگی و حالات روانی بهتری می باشند . بدین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش زندگی خانوادگی ( F.L.E ) بر تغییر سبک فرزند پروری مادران دارای پسر نوجوانی که در دبیرستان شهید دکتر بهشتی ناحیه 2 شهرستان رشت مشغول تحصیل هستند ، صورت گرفته است . نمونه این پژوهش به تعداد 80 نفر ( 40 نفر گروه آزمایش و 40 نفر گروه کنترل ) به صورت تصادفی از بین مادران 258 دانش آموز سال اول این دبیرستان انتخاب شده اند و در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند . کلیه مادران قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل ( آموزش زندگی خانوادگی F.L.E ) برای گروه آزمایش پرسشنامه سبک های فرزندپروری بامریند را تکمیل کردند . برای تجزیه و تحلیل داده ها ، از روش آمار توصیفی (میانگین ،انحراف معیار) و آمار استنباطی تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شده است . نتایج پژوهش نشان داده است كه آموزش زندگی خانوادگی ( F.L.E ) در تغییر سبک فرزندپروری مادران دارای پسر نوجوان مؤثر بوده و سبب افزایش استفاده از سبک فرزندپروری مقتدارانه و کاهش استفاده از دو سبک مستبدانه و سهل گیرانه در مادران گروه آزمایش نسبت به مادران گروه گواه شده است .
کلید واژه ها: آموزش زندگی خانوادگی ( F.L.E ) ، سبک فرزندپروری ، مادران ، نوجوانان .
فصل اول : کلیـات
1-مقدمه
2-بیان مساله
3-ضرورت و انجام پژوهش
4-اهداف پژوهش
5-فرضیه های پژوهش
6-متغییرهای پژوهش
7-تعاریف واژه ها
1-مقدمه
خانواده یک نظام طبیعی و اجتماعی است که افراد خواسته یا ناخواسته به آن وابسته اند و اولین کانونی است که فرد در آن احساس امنیت می کند و مورد پذیرش و حمایت قرار می گیرد . ساخت و فضای روانی خانواده ، که ترکیب کلی و مجموعه روابط بین اعضای آن می باشد هر کدام به گونه ای خاص عملکرد و رفتار فرد را در جهت رویارویی با مسائل و موانع وفشارهای روانی ، اضطراب ها ، ترس ها و سایر محرک های ناخوشایند تحت تاثیر قرار می دهند . بروز تحولات فرهنگی – اجتماعی – اقتصادی چشم گیر در کشور موجب شده که در سالهای اخیر ارتباطات کمتری بین فرزندان نوجوان و والدینشان نسبت به دو دهه قبل برقرار شود . برقراری تماس های کلامی و غیرکلامی بین والدین و فرزندان خود می تواند مانع جدی و عامل بازدارنده مهمی برای رشد بهنجاری در رفتارهای روان شناختی فرزندان باشد ( کاوسیان و کدیور ، 1374 ) .
در میان اعضای خانواده ، مادر نخستین شخصیتی است که با کودک نه تنها در دوران جنینی ، بلکه در این جهان رابطه مستقیم و تنگاتنگ دارد . از میان عوامل متعدد روابط انسانی موثر در رشد و تکامل کودک ، شخصیت مادر و نحوه تعامل او با کودک اهمیت اساسی دارد .
خانواده اولین پایه گذار شخصیت ، ارزشها و معیارهای فکری کودکان است که نقش مهمی در تعیین سرنوشت و سبک زندگی فرد دارد . تاثیر خانواده به عنوان نخستین و موثرترین واحد اجتماعی بر فرزندان ، امری بدیهی و مشخص است . در جریان رشد کودک محیط و شرایط خانواده یک عامل مثبت و مهیا کننده زمینه های رشد و یا یک عامل مخل و بازدارنده است . در این میان ، نظام تربیتی خانواده و یا به تعبیر دیگر روشهای فرزندپروری والدین ، یکی از عوامل مهم در شکل گیری شخصیت کودک است . در دهه 1940 روند شیوه های فرزندپروری به منظور آسان گیری و انعطاف پذیری بیشتر دگرگون شد . در این دهه نظریه های فرزندپروری زیر نفوذ مکتب روانکاوی قرار گرفت . مکتبی که در آن به امنیت عاطفی کودک و زیان های ناشی از مهار شدید تکانه های طبیعی او تاکید می شود . نخست طبق راهنمایی های دکتر بنیامین اسپاک به والدین سفارش شد که از شم طبیعی خود پیروی کنند و از برنامه های انعطاف پذیری که هم با نیازهای خود آنان و هم با نیازهای کودکانشان سازگاری داشت استفاده نمایند . اما در دهه نخست قرن بیستم ، روشهای فرزندپروری تا حدود زیادی خشک و خشن بوده اند ، در آن زمان به والدین توصیه می شد با بغل کردن کودک هنگام گریه کردن ، او را لوس نکنند و طبق برنامه ثابتی به آنها غذا بدهند ( اعم از اینکه گرسنه باشند یا نباشند ) . این روش ، کاملاً خشک و تا حدودی زیر نفوذ مکتب رفتارگرایی بود، ( اتکینسون ، 1983 ) .
این که کدام سبک می تواند اثر بیشتری در فرزندپروری داشته باشد نیز می توانست تحت تاثیر آموزش هایی قرار بگیرد ، که خانواده در تربیت فرزند خود انتخاب می کند . بدین ترتیب پذیرفته شد که آموزش اعضای خانواده به ویژه آموزش والدین ( مادران ) جهت درک مناسب از روش های تربیت فرزند می تواند به تحقق آرزوی داشتن کودکی با سلامتی جسمانی و روانی بالاتر کمک کند .
2-بيان مسأله :
بامریند انواع گوناگون شیوه های فرزندپروری را شامل ؛ مقتدرانه ، خودکامه ( مستبد ) و سهل گیرانه می داند . کودکان والدینی که در تربیت فرزند خود از سبک مقتدرانه استفاده می کنند با همتایان خود ارتباط گرم و احترام آمیزی دارند ، این کودکان احساس خوشایندی نسبت به خود دارند ، ( فرنیک ، تاسکا ، 1996 ؛ به نقل از کمیجانی ؛ ماهر ، 1386 ) .
فرزند پروری صمیمانه و مثبت به آنها امکان می دهد که بدانند که به عنوان فردی ارزشمند و شایسته مورد قبول هستند و انتظارات جدی ، اما مناسب که با توضیحات همراه باشد ، به کودکان کمک می کنند تا رفتارهای خویش را در برابر معیارهای معقول ، ارزیابی کند فرزند پروری مقتدرانه با مقاومت در برابر فشار نامطلوب همسالان ارتباط دارند ، ( فلچر و همکاران ، 1996 به نقل از کمیجانی ؛ ماهر ، 1386) .
در مقابل نوجوانانی که با رفتارهای افراطی والدین روبرو هستند ، خواه خیلی محدود کنند یا خیلی کم محدود کنند به مقدار زیاد به همسالان گرایش دارند ، ( تنیت و همکاران ، 1999 به نقل از کمیجانی ؛ ماهر ، 1386) . آنها اغلب در مورد زندگی شخصی و آینده خود به توصیه همسالانشان متکی هستند و بیشتر تمایل دارند ، مقرارت والدین خود را نقض کنند ، تکالیف مدرسه را نادیده بگیرند ، سیگار بکشند ، مشروب بنوشند و مواد مخدر مصرف کنند ، مرتکب اعمال بزهکارانه شوند و سایر رفتارهای مشکل آفرین را انجام دهند . کودکان والدین خودکامه بیشتر ممکن است غمگین باشند و به موفقیت های کمتری در مدرسه دست می یابند و ارتباط ضعیفی با همتایان دارند ، ( پاتالاز ، 1987 ؛ هارت، لاد و برلسن، 1990؛ به نقل از علیزاده، 1380 ) .
-Benjamin Spak
- Atkinson
- Baumrind
- Feiring & Taska
- Fletcher
- Tinetti
- Puttallaz
- Hart, Ladd & Burleson
rad376_1546427162_19953_3266_1410.zip0.53 MB |