دانلود و خرید پایان نامه با موضوع:
بررسی رابطه ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحوارههای ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
در زیر قسمت هایی از فایل را مشاهده میفرمایید:
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات کردستان
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، گروه روانشناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی(M.A)
گرایش:عمومی
عنوان:
بررسی رابطه ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحوارههای ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
استاد راهنما:
دکتر حمزه احمدیان
نگارش:
امیر شعبانی خدیو
تابستان 1393
و سپاس از:
استاد راهنمای بزرگوارم جناب آقای دکتر حمزه احمدیان به پاس همت گرانمایهای، که بی منت ارزانی مسیر آموختنم نمودند تا در مکتبشان مشق، ایمان و اندیشه و اعتقاد نمایم.
جناب آقای دکتر یارمحمدی و اساتید محترم گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا به پاس رهنمودهایتان، سپاسگذار و قدردان متواضع همتتان هستم
،مهرتان مضاعف و لطفتان مادام.
و تمام کسانی که در مراحل انجام پژوهش از رهنمودهایشان بههرهها بردم و قدردان تمام تلاش آنها میمانم.
تقدیم به مادرم
آنکه آفتاب مهرش در آستانه قلبم، همچنان پابرجاست و هرگز غروب نخواهد کرد.
تقدیم به همسرم
که سایه مهربانیش سایه سار زندگیم می باشد، او که اسوه صبر و تحمل بوده و مشکلات مسیر را برایم تسهیل نمود.
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده 1
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1- مقدمه................................................................................................................... 3
1-2- بیان مسأله............................................................................................................ 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق..................................................................................... 6
1-4- اهداف پژوهش..................................................................................................... 8
1-4-1- هدف کلی پژوهش................................................................................. 8
1-4-2- اهداف جزئی......................................................................................... 8
1-5- فرضیههای پژوهش............................................................................................... 8
1-6- تعریف مفهومی و عملیاتی پژوهش............................................................................9
1-6- تعریف مفهومی متغیرها........................................................................................ 9
1-6- تعریف عملیاتی متغیرها...................................................................................... 10
فصل دوم: مروري برادبیات تحقیق وپیشینه تحقیق
2-1- مقدمه................................................................................................................ 12
2-2- بخش اول: نیازهای بنیادی روانی.............................................................. 12
2-2-1 مقدمه ............................................................................................................. 12
2-2-2- نیازهای روانشناختی....................................................................................... 13
2-2-3- ساختار نیاز.................................................................................................... 13
2-2-4- نیاز از دیدگاه آبراهام مازلو............................................................................. 13
2-2-5- سلسله مراتب نیازهای مازلو .......................................................................... 14
2-2-6- نیاز از دیدگاه کارن هورنای ........................................................................... 15
2-2-7- نیازهای روانی از دیدگاه هنری موری ............................................................ 16
2-2-8- نیازهای روانشناختی از دیدگاه جولین راتر .................................................... 17
2-2-9- طبقات نیاز ................................................................................................... 17
عنوان فهرست مطالب شماره صفحه
2-2-10- نیازهای روانشناختی از دیدگاه اریک فروم ................................................... 18
2-2-11- نیازهای روانشناختی ارگانیزمی ................................................................... 20
2-2-12- ارتباط نیازهای بنیادی روانی و طرحوارههای ناسازگار اولیه........................... 23
2-3- بخش دوم: طرحوارههای ناسازگار اولیه ...................................................... 23
2-3-1- مقدمه............................................................................................................ 23
2-3-2- طرحواره........................................................................................................ 24
2-3-3- طرحوارههای ناسازگار اولیه (SME)................................................................. 25
2-3-4- انواع طرحوارههاي ناسازگار اوليه................................................................... 27
2-3-5- خصوصیات طرحوارههای ناسازگار اولیه......................................................... 30
2-3-6- عملکردهای طرحوارههای ناسازگار اولیه........................................................ 31
2-3-7- سبکهای مقابلهای ناسازگار........................................................................... 31
2-3-8- پاسخهای مقابلهای......................................................................................... 31
2-3-9- ارتباط طرحوارههای ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی................................... 32
2-4- بخش سوم: اختلال تنظیم هیجانی............................................................. 32
2-4-1- مقدمه............................................................................................................ 32
2-4-2- تعریف هیجان .............................................................................................. 33
2-4-3- ویژگی هیجانها............................................................................................. 34
2-4-4- عوامل ایجاد هیجان........................................................................................ 34
2-4-5- تنظیم هیجان.................................................................................................. 35
2-4-6- مهارتهایی که در تنظیم هیجانی آموخته میشوند.............................................. 37
2-4-7- راهبردهای مقابله با هیجانها.......................................................................... 38
2-4-8 دیدگاههای زیر بنای هیجانها............................................................................ 42
2-4-9- اختلال تنظیم هیجانی .................................................................................... 44
2-5- تاریخچه و پیشینه پژوهش ................................................................................. 45
عنوان فهرست مطالب شماره صفحه
2-5-1- تحقیقات داخلی ................................................................................. 45
2-5-2- تحقیقات خارجی ............................................................................... 46
2-6- نتیجهگیری ........................................................................................................ 48
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه .............................................................................................................. 50
3-2 طرح پژوهشی...................................................................................................... 50
3-3 جامعه مورد بررسی پژوهش ................................................................................ 50
3-4- نمونه آماری و روش نمونهگیری ........................................................................ 50
3-5- ابزار گردآوری دادهها ........................................................................................ 51
3-5-1- پرسشنامه ارضاء نیازهای بنیادی روانی.................................................. 51
3-5-2- فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره های ناساز گار اولیه ............................... 51
3-5-3- پرسشنامه اختلالات تنظیم هیجانی ...................................................... 52
3-6- شیوه ی گرد آوری داده ها................................................................................. 53
3-7- روش تجزيه و تحليل آماري.....................................................................................53
3-8- شاخص های برازندگی و معیارهای قابل قبول آن.............................................................53
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه ............................................................................................................... 56
4-2- یافتههای توصیفی............................................................................................... 56
4-3- یافتههای اصلی پژوهش...........................................................................................61
4-4- ضرایب مسیر روابط مستقیم مدل پیشنهادی.............................................................61
4-5- ضرایب مسیر روابط مستقیم مدل تائید شده............................................................63
4-6- ارزیابی مدل تأییدشده...............................................................................................63
4-7- بررسی فرضیه دوم...................................................................................................64
4-8- بررسی فرضیهی سوم..............................................................................................64
عنوان فهرست مطالب شماره صفحه
4-8- بررسی فرضیهی چهارم...........................................................................................65
فصل پنجم: نتیجه گیري وپیشنهادات
5-1- مقدمه................................................................................................................. 67
5-2- بررسی برازش مدل پیشنهادی و تأیید شده.......................................................... 67
5-3- بررسی یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش ................................................. ..67
5-4- محدودیتهای پژوهش............................................................................................71
5-5- پیشنهادات پژوهشی.................................................................................................71
5-6- پیشنهادات کاربردی..................................................................................................71
فهرست منابع فارسی.................................................................................................... 73
فهرست منابع انگلیسی.................................................................................................. 76
پیوست ها
چکیده انگلیسی
عنوان فهرست جداول شماره صفحه
4-1- شاخصهای توصیفی خرده مقیاس نیازهای بنیادی روانی.................................... 56
4-2- شاخصهای توصیفی خرده مقیاس طرحوارههای ناسازگار اولیه........................... 57
4-3- شاخصهای توصیفی خرده مقیاس اختلال تنظیم هیجانی........................................58
4-4- معرفی خرده مقیاسهای متغیرهای پژوهش.............................................................59
4-5- ماتریس ضرایب همبستگی بین خرده مقیاسهای پژوهش.......................................60
4-6- پارامترهای اندازهگیری روابط مستقیم در مدل پیشنهادی..........................................62
4-7- پارامترهای اندازه گیری در مدل تأیید شده.................................................................63
4-8- ویژگیهای نیکویی برازش مدل تأیید شده...............................................................63
4-9- آزمون t مستقل برای مقایسهی خردهمقیاسهای نیازهای بنیادی روانی................... 64
4-10- آزمون t مستقل برای مقایسهی خردهمقیاسهای طرحوارههای ناسازگار اولیه........64
4-11- آزمون t مستقل برای مقایسه خردهمقیاسهای اختلال تنظیم هیجانی.....................65
عنوان فهرست نمودار ها شماره صفحه
نمودار 4-1 مدل پیشنهادی................................................................................................. 61
نمودار 4-2 مدل تأیید شده................................................................................................. 62
چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحوارههای ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی در دانشجویان بود. به این منظور با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای 364 نفر (تعداد 166 دختر و 198 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان انتخاب شدند. طرح این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه نیازهای بنیادی روانی گاردیا، دسی و ریان (2000)، طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (1998)، و اختلال تنظیم هیجانی گراتس (2004)، استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از معادلات ساختاری، ضریب همبستگی و آزمونT صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مدل تجربی دادهها یا مدل مفهومی دارای برازش خوبی است. براساس یافتهها، خودمختاری و شایستگی از خرده مقیاس نیازهای بنیادی روانی هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم میتوانند بر اختلال تنظیم هیجانی تأثیر بگذارند. همچنین نیاز به خودمختاری و شایستگی میتوانند بر طرحوارههای ناسازگار اثر بگذارد.
کليد واژه ها:
نیازهای بنیادی روانی - طرحوارههای ناسازگار اولیه - اختلال تنظیم هیجانی
فصل ا ول
كليات تحقيق
1-1 مقدمه :
امروزه علی رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوهی زندگی و تجدد گرایی،بسیاری از افراد، در رویارویی با مسائل زندگی فاقد تواناییهای لازم و اساسی هستند و همین امر آنان را در مواجهه با مشکلات و مسائل روزمرهی زندگی ناتوان و آسیب پذیر ساخته است. پژوهشهای بیشماری نشان دادهاند، که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روانی- هیجانی، ریشههای روانی- اجتماعی دارند. بسیاری از آسیبهای اجتماعی ریشه در، عزت نفس پایین، ناتوانی در بیان احساس و فقدان مهارتهای ارتباطی دارد. انسانها برای مقابلهی سازگارانه با موقعیتهای تنشزا و کشمکشهای زندگی نیاز به آموختن برخی مهارتها دارند. هدف از این مهارتها کمک به افراد جهت شناخت هر چه بهتر نیازهای خود، برقراری روابط بین فردی مناسب و موثر، کنترل هیجانات، مدیریت داشتن بر شرایط تنشزا و حل کردن هر چه بهتر مسائل و مشکلات افراد است. هیجان یک پدیده اساسی کارکرد انسان است که بصورت بهنجار دارای ارزش سازگارانهای برای افزایش اثربخشی ما در پیگیری اهداف میباشد همه ما هیجانهای مختلفی را تجربه میکنیم و تلاش میکنیم از طریق روشهای اثر بخش با آنها مقابله کنیم (امامی نائینی، 1385).
تنظیم روابط هیجانی با دیگران موضوعی لایهدار و پیچیده و از دغدغــههای درونی افراد است؛ چرا که احساس و عاطفهی انسانها، درگیر و دخیل در عملکرد آنان خواهدبود. به عبارت دیگر تنظیم هیجان، شامل به کارگیری تجربه ذهنی و فیزیولوژیگی هیجانها برای رسیدن به یک هدف میباشد (گراس، 2002؛ تومسپون، 1994). تفاوت قائل شدن بین تلفیق و اجتناب از هیجانها امری ذاتی است، که این شامل تغییر در شدت یا طول مدت تجربه هیجان، به جای تلاش برای جلوگیری یا به طور کامل خاموش کردن هیجانهای منفی است. اختلالات تنظیم هیجانی، به عنوان یک عامل مشترک در سراسر طیفی از مشکلات هیجانی اشاره میکند (برکینگ، اورت، وپرمن، مایر و کاسپر، 2008).
از جمله سازههای مهم و جدید که به بررسی سبک پردازش شناختی و نحوهی اثر گذاری آن بر پردازش هیجانی در انسان میپردازد سازهی طرحوارههای ناسازگاراولیه میباشد. طرحوارههای ناسازگار اولیه، الگوی هیجانی و شناختی خود آسیب رسان در فرد هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته و در مسیر زندگی تکرار میشوند (یانگ، کلوسکو و ویشار، 2003، ترجمهی حمیدپور و اندوز، 1392). آشفتگیهای فکری و شناختهای ناکارآمد از ویژگیهای اختلالات هیجانی میباشد. به همین دلیل در سالهای اخیر ارتباط بین شناخت و هیجان موضوع تحقیقات و پژوهشهای گوناگون در روانشناسی بوده است. محققین بسیاری این دو زمینه را در ارتباط با هم مورد مطالعه قرارداده و به این ترتیب شناخت و هیجان به عنوان یک زمینهی مطالعاتی به رسمیت شناخته شده، گسترش پیدا کرده است (دوسیلوا،1991).
اما طرحوارههای اولیه باورهایی هستند که افراد درباره خود، دیگران و محیط دارند و به طور معمول از ارضاء نشدن نیازهای اولیه به خصوص نیازهای هیجانی در دوران کودکی سرچشمه میگیرد (ژانگ و هه، 2010).
.Cross
.Thompsom
. Emotional regulation disorders
. Berking, Orth, Wupperman, Meier, & caspar
. early maladaptive schemas
.Young, Klosko , & Weishoar
. Desilva
. Zhang, & He
rad383_1546529708_20361_3266_1916.zip0.39 MB |