دانلود و خرید پایان نامه با موضوع:
بررسی اثربخشی هوش معنوی و ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی در بیماران سرطانی شهرخرم آباد
در زیر قسمت هایی از فایل را مشاهده میفرمایید:
1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 9
1-6-1-2 بهزیستی روانشناختی: 9
1-6-2 تعاریف عملیاتی متغیرها 9
1-6-2-2 بهزیستی روانشناختی: 10
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش
فصل چهارم: تجزیهوتحلیل دادهها
4-2-2 توزيع فراواني سن پاسخ دهندگان. 60
4-3-2 آزمون فرضیات اصلی تحقیق .. 62
فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادها
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-8: تحلیل واریانس ... 65
جدول 4-9: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه . 65
جدول 4-12: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه 3 . 68
جدول 4-15: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه 4 . 70
جدول 4-17: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه. 73
جدول 4-21: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه . 77
جدول 4-25: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه. 81
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4-1: هیستوگرام باقیمانده استانداردشده 63
نمودار 4-2: پراکنش باقیمانده اطراف خط نرمال . 64
نمودار 4-3: هیستوگرام باقیمانده استانداردشده 66
نمودار 4-4: پراکنش باقیمانده اطراف خط نرمال . 66
نمودار 4-5: هیستوگرام باقیمانده استانداردشده 68
نمودار 4-6: پراکنش باقیمانده اطراف خط نرمال . 69
نمودار 4-7: هیستوگرام باقیمانده استانداردشده 71
نمودار 4-8: پراکنش باقیمانده اطراف خط نرمال . 71
چکیده
سرطان از جمله بیماری های مزمنی است که بار ااقتصادی، اجتماعی و روانی سنگینی برای بیمار، خانواده و جامعه به همراه دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی و ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی در بیماران سرطانی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد سرطانی شهر خرمآباد در سال ۹3بود (90 N=). نمونهی پژوهش شامل 60 فرد مبتلابه سرطان بستری شده در بیمارستانهای شهر خرمآباد بود که بهصورت نمونهگیری تصادفی از بین جامعهی آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از فرم مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف، پرسش نامه امید به زندگی استفادهشده است. برای تحلیل دادههای این پژوهش از آزمون تجزیهوتحلیل واریانس (ANOVA)استفاده شد، و نیز روش این پژوهش از نوع کمی – پیمایشی بوده است. داده های پژوهش نشان داد که رابطه مثبت و معنی دار بین دو مؤلفه هوش معنوی و ذهن آگاهی با حس خود مختاری، رشد شخصی، هدفمندی در زندگی و روابط مثبت با دیگران در بین بیماران سرطانی وجود دارد همچنین نتایج نشان داد که بین دو مؤلفه هوش معنوی و ذهن آگاهی با پذیرش خود و تسلط بر محیط بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد همچنین نتایج نشان داد بین دو مؤلفه هوش معنوی و ذهن آگاهی با امید به زندگی در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود دارد.
کلید واژه: هوش معنوی، ذهن آگاهی، بهزیستی روانشناختی، امید به زندگی، بیماران سرطانی.
1-1 مقدمه
سرطان از ديرباز يک بيماري شناختهشده است. همچنان در ذهن مردم بهعنوان يک بيماري مهلک به شمار میرود. اين بيماري از سالها قبل چهره خشن خود را به معرض قضاوت و ديد عموم گذاشته و باورها در مورد غیرقابل درمان بودن آن قوت گرفته است. ابتلا به بيماري سرطان و تأیید آن بعد از نمونهبرداری و گزارش آسیبشناسی بحران بزرگي را براي بيمار و خانواده او به همراه دارد. اين مشکل بزرگ آرامش خانوادهها را متزلزل میسازد و نگرانیهایی را براي آنها به وجود میآورد؛ اما بهراستی سرطان، بيماري مهلک و خطرناکي است؟ و آيا رفتاري اینگونه خشن و غیرقابل درمان دارد؟ در این پژوهش ضمن بحث درباره بیماری سرطان به بررسی دو روش درمانی هوش معنوی و ذهن آگاهی و تأثیر این دو در بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی بیماران پرداخته میشود (تیرگانی، 1387).
1-2 بیان مسئله پژوهش
در جهان امروز بیش از 200 نوع سرطان شناختهشده است که این سرطانها میتوانند بافتهای مختلف بدن را احاطه کنند. سرطان نوعی بیماری است که در آن سلولها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست میدهند و این موضوع منجر به تسخیر، تخریب و فاسدشدن بافتهای سالم میشود (سازمان بهداشت جهانی، 2007). سرطانهای دوران کودکی مشتمل بر 12 بدخیمی با سببشناسی و آسیبشناسی و میزان مرگومیر متفاوت است، از میان آنها لوسمی و تومورهای مغزی شایعترین بدخیمیهای اطفال میباشند. اگر در کودکی ابتلا به سرطان تشخیص داده شد، باید هر چه سریعتر وی را یک مرکز درمانی مخصوص سرطان فرستاد. با توجه به اینکه از هر 10000 کودک فقط یک نفر به سرطان مبتلا میشود برای پزشک مواجهشدن با کودک مبتلابه سرطان غیرمعمول است (هاشمی قربان لو، 1379).
در برخی از سرطانها سلولهای سرطانی از ویژگی غدد درونریز برخوردار هستند و ممکن است با ترشح مواد استروئیدی موجب پیدایش افسردگی عمده در بیماران شوند. همچنین درمانهای سخت همچون شیمیدرمانی و درد ناشی از آنها نیز بر حالت روانشناختی بیماران مؤثر است. اینیک حقیقت است که واکنش افراد نسبت به بیماری خطرناکی همچون سرطان و میزان تحمل آنها نسبت به در د ناشی از درمانهای آن متفاوت است. همچنین روشهایی که بهمنظور کاهش درد در کودکان و بزرگسالان استفاده میشود تفاوت بسزایی دارند (تیرگانی، 1387).
ازجمله متغیرهایی که در افراد سرطانی دچار مشکل است، بهزیستی روانشناختی است. ريف بهزيستي روانشناختی را تلاش فرد براي تحقق تواناييهاي بالقوه واقعي خود میداند. اين مدل از طريق ادغام نظريههاي مختلف رشد فردي (مانند نظريه خود شكوفايي مزلو و شخص كامل راجرز) و عملكرد سازگارانه (مانند نظریه سلامت روانی مثبت جاهودا) شکلگرفته و گسترشیافته است (کامپتون، 2001).
کودکان مبتلابه سرطان به دلیل درد، ترس و آسیب بدنی ناشی از این بیماری و درمانهایی که با آن روبرو میشوند، ازنظر بهزیستی روانشناختی در سطح پایینتری از کودکان عادی قرار دارند (گروسمن و نیمن، 2004). مواجه و تجربهی درد در این کودکان به دلایل مختلف ازجمله صدمات ناشی از زمین خوردن، بازیها، خراشها، تزریق واکسنهای متداول، مراقبتهای دندانپزشکی، دیالیز، شیمیدرمانی و... ایجاد میشود.
بهزیستی روانشناختی در مدل ریف و همکاران از شش مؤلفه تشکیلشده است: مؤلفه پذیرش خود به معنی داشتن نگرش مثبت به خود وزندگی گذشته خویش است. اگر فرد در ارزشیابی، استعدادها، تواناییها و فعالیتهای خود در کل احساس رضایت کند و در رجوع به گذشته خود احساس خشنودی کند، کارکرد روانی مطلوبی خواهد داشت. مؤلفه خودمختاری به احساس استقلال، خودکفایی و آزادی از هنجارها اطلاق میشود. داشتن ارتباط مثبت با دیگران دیگر مؤلفه این مدل به معنی داشتن رابطه با کیفیت و ارضا کننده با دیگران است. مؤلفه هدفمندی در زندگی به مفهوم دارا بودن اهداف درازمدت و کوتاهمدت در زندگی و معنادار شمردن آن است. تسلط بر محیط مؤلفه دیگر این مدل به معنی توانایی فرد برای مدیریت زندگی و مقتضیات آن است. مؤلفه رشد شخصی به گشودگی نسبت به تجربیات جدید و داشتن رشد شخصی پیوسته باز میشود (هوسر، اسپرینگر و پودروسکا، 2005). کوپر (2007) شیوع مشکلات بهزیستی روانشناختی را در کودکان سرطانی در مقایسه با گروه گواه بیشتر گزارش کرده است. ابوت و مک کنکی (2006) در کودکان سرطانی مشکلات روانشناختی از قبیل افسردگی، اضطراب، ناسازگاری اجتماعی، عواطف منفی را گزارش کردهاند.
. World Health Organization
1. cancer
2. psychological wellbeing
3. Reif
4. Compton
5. Grossman, & Niemann
6. Hauser, Springer & Pudrovska
7. Cooper
1. Abbott & McConkey
rad380_1546531159_20363_3266_1068.zip0.56 MB |